[hunspell-fi-devel] deb/rpm -paketit, Firefox/Thunderbird -laajennus

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Thu Aug 3 11:27:54 EEST 2006

On Thursday 03 August 2006 00:59, Andris Pavenis wrote:
> Valitettavasti Mozilla ohjelmat tukevat ainoastaan yhden oikoluvun
> paketin samanaikaisesti. Sen vuoksi MySpellin poistaminen on  minusta
> huono ajatus (jää ainoastaan suomen kielen oikoluku, minä esim.
> haluaisin myös Englantia ja mahdollisesti äidinkieltäni Latviaa).

Jos ei voi käyttää enempää kuin yhtä oikolukukomponenttia, niin silloin
yrittämäni lähestymistapa ei tosiaan toimi. Kyllä muiden kielten oikoluku on
ehdottomasti säilytettävä.
Pitäisiköhän tästä laittaa parannusehdotus Mozillan kehittäjille? Lähdekoodia
tutkimalla näyttää siltä, että tuolla jo on samantapainen abstrakti rajapinta
oikolukukomponenteille kuin OpenOfficessakin on
(mozilla/extensions/spellcheck/idl/mozISpellCheckingEngine.idl) joten
useamman komponentin tukeminen tuskin enää vaatisi mahdottomasti lisää työtä.

> Miksi me emme voi käyttää Mozillan laajennusten järjestelmää? Siinä
> tapauksessa emme tarvitse eri paketteja eri Linux distribuutiolle.
> Silloin yksi xpi paketti riittää. Se asenntuu käyttäjän profiiliin, niin
> se toimii myös Mozilla ohjelmien päivittäminen jälkeen
> (versiovaatimusten mukaisesti).

Ongelmia voivat tuottaa C++ ABI (viralliset Firefoxit on käännetty GCC
3.2:lla, joka ei ole yhteensopiva useimpien Linux-jakeluiden käyttämien
kääntäjien kanssa) ja prosessoriarkkitehtuuri (minulla on x86_64 jossa ei voi
käyttää tavallisia 32-bittisiä C++ -laajennuksia). Mahdollisesti sekin, että
esimerkiksi Debian voi päättää korvata Mozillan Myspell-toteutuksen Debianin
omalla Myspellillä, koska tämä on Debianin paketointikäytäntöjen mukaista
(OpenOfficelle näin oli jo tehty silloin kun siinä vielä Myspelliä
käytettiin). Näistä muodostuu jo aika monta erilaista yhdistelmää, jotka
vaativat omat versiot tuosta laajennuksesta.

Kyllä Mozillan laajennusjärjestelmää voi toki käyttää, koska se sentään osaa
toimia paremmin epäyhteensopivien laajennusten kanssa kuin vastaava
OpenOfficen systeemi. Eikä meillä tässä vaiheessa varmaan muuta vaihtoehtoa
olekaan. Periaatteessa yhteensopivuusvaatimukset ovat kuitenkin Mozillassa ja
OpenOfficessa samanlaiset, siksi olen yrittänyt selvittää voiko tämän
laajennukset toteuttaa jollain Debian-standardien mukaisella tavalla.