[voikko-devel] [hunspell-fi-devel] Monikon -in-genetiivi / m:einä

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Mon Aug 14 12:40:51 EEST 2006

On Monday 14 August 2006 11:50, Hannu Väisänen wrote:

> Jos aiot tehdä oman versiosi suomen kielen taivutuksesta (-:,
> tarvitset sanakirjoista ainakin niitten taivutustaulukot.
>
> Suunnitelma A: mene lähimpään kirjastoon ja ota kopiot taivutuskaavoista.
> Suunnitelma B: mene lähimpään divariin ja osta sanakirjat.

Minulle on jopa tarjottu näitä sanakirjoja ilmaiseksi, mutta olen kieltäytynyt
niitä ottamasta. Tämä on ihan projektimme turvallisuuden kannalta tehty
ratkaisu. Minä olen ainoa, joka tulevassa Joukahaisessa voi ohittaa kaikki
muutoslokitiedot ja yön pimeinä tunteina tehdä muunnosajon joka vaikkapa
korjaisi kaikkien sanojen taivutusluokat uusien luettelosuojan alaisten
sanakirjojen mukaiseksi. Paras tapa välttyä tällaisilta epäilyltä on se,
ettei lainkaan omista ko. sanakirjoja.

Enkä ihan kyllä ymmärtänyt, miten tämä muutenkaan liittyy tuohon edelliseen
pyyntööni. Joka tapauksessa tällaisista muutoksista pitää keskutella tällä
listalla nyt kun on kyse vakaaseen ohjelmistoon tehtävistä muutoksista.
Kaikilla niitä sanakirjoja ei kumminkaan ole, niin että onhan muutoksista
jonkinlainen selitys tänne kirjoitettava. Ajattelin vain, että jos niitä
korjauksia teet niin samalla voisit niistä helposti muutaman sanan kirjoittaa
tännekin. Voinhan minäkin niitä toki diffeistä yrittää tulkita ja kääntää
yleisöä varten selkokielelle, mutta se veisi paljon enemmän aikaa.

> 1. Kun yhdistämisen aika koittaa, julkaisein Suomi-malagasta version,
> johon ei tule muita muutoksia ennen kuin versiot on yhdistetty.
>
> 2. Sinä teet versioon tarvittavat muutokset ja kerrot, mistä diffit
> löytää.

Voin kertoa sen jo nyt:
http://svn.sourceforge.net/viewvc/hunspell-fi/trunk/suomimalaga/?view=log

> 3. Minä laitan muutokset Suomi-malagaan. (Tätä ei voi tehdä
> patch-komennolla.)
>
> 4. Kohtia 2. ja 3. iteroidaan, kunnes versiot on yhdistetty tai
> jommaltakummalta on palaneet hermot. (-:

Näin suurin piirtein tämän prosessin itsekin ajattelin.

> Ensin kuitenkin taitaa olla parasta laittaa Suomi-malagan
> Voikko-versioon Perussanakirjan taivutukset?

Käy hyvin. Asioiden järjestyksellä ei ole minun kannaltani suurta merkitystä.