[voikko-devel] Kääntäminen lähdekoodista

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Mon Aug 14 21:18:17 EEST 2006

On Monday 14 August 2006 20:38, Teemu Likonen wrote:

> Jahas, Dapperissa ei ole openoffice.org-dev-pakettia amd64:lle. Se
> tarkoittaa, että Oo2-voikkoa ei voi sille kääntää. Jos amd64-Dapperin
> OpenOfficeen haluaa Voikon, täytyy ilmeisesti koko OOo hakea Edgysta ja
> kääntää Dapperissa. Oliskohan vasta 2.0.3-version myötä saatu
> 64-bittinen OOo toimimaan paremmin. En tiedä.

Dapperin "64-bittinen" OOo on oikeasti 32-bittinen. Eli se olisi tarvinnut
joka tapauksessa 32-bittiset versiot myös libvoikosta ja malagasta.
packages.ubuntu.com antaa ymmärtää, että asiat ovat näin myös Edgyssä.

Itse 64-bittinen OOo on toiminut minulla Debianissa ihan hyvin jo pari
kuukautta. Olen käyttänyt sekä Pavelin paketoimaa versiota että Renen
(Debianin OOo-paketoija) kokeellisia versiota. Mutta Voikko toimii kunnolla
näistä ainoastaan Pavelin versiossa. Sen luulisi asentuvan 64-bittiseen
Dapperiinkin, eli jos kokeellisen ohjelmiston käyttö ei pelota niin Palvelin
64-bittinen OOo + Oo2-voikko paketista
http://www.hunspell-fi.org/files/oo2-voikko-Linux_x86_64-0.4.tar.gz
ovat varmaan paras tapa saada Voikko tuolla toimimaan. Näiden kanssa siis
käytetään libvoikon amd64-pakettia, jonka lähdekoodista kääntämisen olet
varmaan jo saanut neuvottuakin.

En tiedä alkuperäisen kysyjän tarpeista, mutta "peruskäyttäjille" neuvoni on,
että älkää hyvät ihmiset vielä temppuilko noiden 64-bittisten
käyttöjärjestelmien kanssa jos ette tiedä varmasti sellaista haluavanne tai
tarvitsevanne. Itse käytän 64-bittistä käyttöjärjestelmää (ja teen tälle
Debian-paketteja) vain siksi, että voin helpommin löytää bugeja omista
ohjelmistani ja oppia samalla vähän uusia asioita. Mitään suorituskykyetua
tai vastaavaa ei 64-bittisyydestä työpöytäkäytössä saa (testasin Firefoxilla
ja nopeus on tarkkuudella +/- 5 prosenttiyksikköä täsmälleen sama 32- ja
64-bittisissä versioissa). Muistia kyllä kuluu enemmän, mikä käytännössä
tekee koneesta hitaamman kuin 32-bittisellä käyttöjärjestelmällä silloin kun
muisti on riittävän vähissä.

Käännösohjeista sen verran, että mielellään noita ei Lemin kunnan palvelimelle
laiteta ettei lipsuta liikaa "kehityssivuston" suuntaan. Mutta oikealle
kehityssivustolle voi kyllä suomenkielisiäkin käännösohjeita laittaa. Jos
Teemu olet sellaisia sähköpostitse tai muuten tänään kovasti kirjoitellut,
niin voit toki laittaa SVN:ään hunspellfi-www/public_html alle niin linkitän
ne jonnekin kaikkien saataville.