[voikko-devel] karahka - kulkija

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Mon Dec 4 15:05:46 EET 2006

On Monday 04 December 2006 10:33, Teemu Likonen wrote:

> OK. Teen sen luultavasti tänään. Tällaisissa suurissa muutoksissa on
> mahdollista säilyttää aiempi taivutusluokka kentässä historiallinen
> taivutusluokka. Sanastoa tarkistaessani ole kyllä korjaillut
> yksittäisten sanojen taivutusta keltään lupaa kysymättä. Joskus on
> vaikea sanoa, onko jokin taivutus virheellinen vai vanha. Oikoluvun
> kannalta kyse on kuitenkin virheiden tai ei-suositeltavien muotojen
> korjaamisesta.

Kannattaa ehkä odottaa että "historiallisen taivutusluokan" käyttö tulee
jotenkin määritellyksi ennen kuin alamme asettaa sille arvoja. Tosin jos
Hannu on sitä mieltä että vanhat taivutusluokan arvot käyvät tässä
tapauksessa, niin minun puolestani noita voi kyllä asetella.

> Jos haluaa täysin vapauttaa oikoluvun kehittäjät virhevastuusta
> indeksoinnin kannalta, pitäisi varmaan kaikilla sanoilla olla
> Joukahaisessa _merkittynä_ kaksi taivutusluokkaa. Oikoluvun kehittäjät
> muokkaavat toista ja indeksointisanaston kehittäjät toista.

Näin tässä todennäköisesti tulee käymäänkin. Kuitenkin tiedon pitempiaikaisen
käytettävyyden takia on huolehdittava siitä, että siitä ei tule
sovelluskohtaista. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että jos
joku haluaa käyttää Joukahaisen sanastoa englanti-suomi-käännösohjelman
tekemiseen, niin hänellä on oikeus vaatia taivutusluokitukseen tarkennuksia
jotta kunkin sanan suositeltavin taivutusmuoto olisi pääteltävissä (näinhän
ei nyt ole, vaan sellaiset sanat joilla esimerkiksi on samat rinnakkaiset
monikon genetiivimuodot menevät meillä samaan luokkaan, vaikka yleisimmin
käytetty muoto olisi sanoilla erilainen).

> Vein eiliset muutokset SVN:ään (r827). Näköjään muutoksessa oli sitten
> kyse nimenomaan Joukahaisen taivutusluokista. Joukahaisessa
> <karahka>-luokasta <kulkija>-luokkaan siirretyt sanat ovat paria
> poikkeusta lukuun ottamatta siirtyneet Suomi-Malagassa luokkaan
> <apila>. Ihan pari sanaa on siirtynyt <kulkija>-luokkaan. Toivottavasti
> asiat ovat niin kuin pitääkin (?).

Näyttää olevan juuri niin kuin pitääkin.