[voikko-devel] karahka - kulkija

Hannu Väisänen hvaisane at joyx.joensuu.fi
Mon Dec 4 15:19:50 EET 2006

On Mon, Dec 04, 2006 at 03:05:46PM +0200, Harri Pitkänen wrote:
> Kannattaa ehkä odottaa että "historiallisen taivutusluokan" käyttö tulee
> jotenkin määritellyksi ennen kuin alamme asettaa sille arvoja. Tosin jos
> Hannu on sitä mieltä että vanhat taivutusluokan arvot käyvät tässä
> tapauksessa, niin minun puolestani noita voi kyllä asetella.

Kyllä ne käy. Joukahaisen sanastostahan taitaa edelleen suurin osa
olla peräsin Suomi-malagan sanastosta, jonka olen kerännyt nimen omaan
tiedostojen indeksointia varten. Jatkossakin, kun sanojen
taivutusluokkia muutetaan, alkuperäinen taivutusluokka on hyvä siirtää
historialliseksi taivutusluokaksi.

> [...]
> käytettävyyden takia on huolehdittava siitä, että siitä ei tule
> sovelluskohtaista. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että jos
> joku haluaa käyttää Joukahaisen sanastoa englanti-suomi-käännösohjelman
> tekemiseen, niin hänellä on oikeus vaatia taivutusluokitukseen tarkennuksia
> jotta kunkin sanan suositeltavin taivutusmuoto olisi pääteltävissä (näinhän
> ei nyt ole, vaan sellaiset sanat joilla esimerkiksi on samat rinnakkaiset
> monikon genetiivimuodot menevät meillä samaan luokkaan, vaikka yleisimmin
> käytetty muoto olisi sanoilla erilainen).

Malagassa ja Suomi-malagassa ei ole mitään teknistä estettä sille,
etteikö sanalla voisi olla n eri taivutusluokkaa.