[voikko-devel] Voikon lisenssi lataussivulla

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Wed Dec 6 18:45:36 EET 2006

Harri Pitkänen kirjoitti:

> Tuon sanamuodon taustalla oli ajatus, että usein ohjelmien käyttö
> vaatii lisenssisopimuksen hyväksymisen, koska suuri osa
> ohjelmistolisensseistä todella on sopimuksia.

> "Kaikkia Voikon komponentteja voi käyttää ilman lisenssimaksuja tai
> lisenssisopimusten hyväksymistä.

Nyt taisin päästä sinun ajattelusta jyvälle. En silti tykkää
maininnasta "lisenssisopimus" tässäkään muodossa, koska se -
monikollisuudesta huolimatta - helposti tuo ajatuksen, että sopimus on
olemassa mutta sitä ei vain tarvitse hyväksyä. Meidän tilanteessahan
mitään sopimusta ei ole olemassakaan. Alla on kaksi ehdotusta. Teksti
jatkuu, kuten sinä kirjoitit.

1) "Kaikkia Voikon komponentteja saa käyttää vapaasti. Käyttöön ei liity
minkäänlaisia lisenssimaksuja tai -sopimuksia. Voikkoa ja sen
komponentteja - -

2) "Voikko ja sen sisältämät komponentit ovat tekijänoikeuslain
suojaamia teoksia. Voikon tekijät antavat sinulle kuitenkin luvan
käyttää Voikkoa vapaasti. Käyttöön ei liity minkäänlaisia