[voikko-devel] Voikon lisenssi lataussivulla

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Wed Dec 6 20:22:26 EET 2006

On Wednesday 06 December 2006 18:45, Teemu Likonen wrote:
> Nyt taisin päästä sinun ajattelusta jyvälle. En silti tykkää
> maininnasta "lisenssisopimus" tässäkään muodossa, koska se -
> monikollisuudesta huolimatta - helposti tuo ajatuksen, että sopimus on
> olemassa mutta sitä ei vain tarvitse hyväksyä. Meidän tilanteessahan
> mitään sopimusta ei ole olemassakaan.

Itse asiassa sopimuksia voi olla olemassa GPL:n ulkopuolella. Osa Voikon
komponenteistahan voisi olla saatavissa rinnakkaisella lisenssillä, joihin
taas voisi liittyä sopimuksia. Tiettävästi näin ei tällä hetkellä ole, mutta
esim. GPL:n tulevan kolmosversion on väitetty olevan jossain määrin enemmän
sopimuksenomainen kuin nykyisen kakkosversion. Ja GPL:n päälle voi kuka
tahansa myydä vaikka rahasta takuusopimuksia, esimerkiksi niin että "jos
maksat minulle viisi euroa kuukaudessa, takaan Voikon toimivuuden koneellasi
jos käytät sitä vain torstai-iltapäivisin". Siis sopimuksia voi olla, ja jopa
Voikon kehittäjät voivat olla niissä osallisina, mutta oleellista on se,
ettei niiden hyväksyminen ole tarpeen Voikon käyttämiseksi.

Tämä on kuitenkin sivun varsinaisen kohdeyleisön kannalta epäoleellinen
yksityiskohta, joten ehdotuksesi

> 1) "Kaikkia Voikon komponentteja saa käyttää vapaasti. Käyttöön ei liity
> minkäänlaisia lisenssimaksuja tai -sopimuksia. Voikkoa ja sen
> komponentteja - -

käy minulle, jos vain sana "liity" korvataan sanalla "tarvita".

> 2) "Voikko ja sen sisältämät komponentit ovat tekijänoikeuslain
> suojaamia teoksia. Voikon tekijät antavat sinulle kuitenkin luvan
> käyttää Voikkoa vapaasti. Käyttöön ei liity minkäänlaisia
> lisenssimaksuja tai -sopimuksia. Voikkoa ja sen komponentteja - -

Tämäkin on ihan hyvä ehdotus, ja oikeastaan vielä selkeämpi. Mutta jos oikein
pikkutarkkoja ollaan, niin "Voikon tekijät" on vähän epämääräinen käsite,
koska levitämme myös muiden tekemää lähdekoodia, ja dynaamisen linkityksen
kautta käytämme lisäksi muutakin koodia jonka tekijöiden lupa jälkiperäisen
teoksen levittämiseen GPL:n alaisuudessa on oltava olemassa jotta Voikon
levittäminen itsessään olisi luvallista. [1]

Tähän jälkimmäiseen ongelmaan törmäsin äsken itse ihan käytännössä. Huomasin,
että joudumme jättämään voikkohyphenate-työkalun pois Voikon
Windows-versiosta, koska se käyttää mbrlen-funktiota, jota Windowsissa ei
varsinaisesti tule minkään käyttöjärjestelmän osana olevan kirjaston mukana.
Tuo funktio löytyy mm. kirjastosta msvcp60.dll joka käytännössä löytyy lähes
jokaisesta modernista Windows-koneesta, eikä meidän siis tarvitsisi sitä itse
levittää, mutta koska se ei virallisesti ole Windowsin osa niin GPL:n mukaan
emme sitä voi käyttää.

Harri

[1] Tähän liittyy vielä sellainenkin yksityiskohta, että _käyttäjällä_ on lupa
korvata dynaamisessa linkityksessä tarvittava GPL-yhteensopiva komponentti
GPL-epäyhteensopivalla versiolla. Tämä esimerkiksi mahdollistaa
openoffice.org-voikon käytön StarOfficessa, mutta estää sen levittämisen
StarOfficen osana.