[voikko-devel] Automaattiset korjaukset

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Sat Dec 16 15:19:13 EET 2006

On Saturday 16 December 2006 12:38, Teemu Likonen wrote:
> Jos openoffice.org-voikko ja OpenOffice osaavat joskus korjata
> yksinkertaisia syntaktisia virheitä (niin kuin olen ymmärtänyt),
> keräsin listaan tärkeimpiä yhdyssana- tai sanaliittovirheitä sekä
> muutaman muun tavallisen kirjoitusvirheen ja sen korjauksen.

Hyvä. Juuri tuollaista listaa siihen tarvitaankin.

> On kyllä mahdollista lisätä myös OpenOfficen Automaattinen
> korjaus -toimintoon tällaisia. En tosin tiedä, miten se tehtäisiin
> niin, että korjauslista olisi valmiiksi asennuksessa mukana, kun
> kieleksi on valittu "suomi".

Automaattinen korjaus on tosiaan helpompi siinä suhteessa, että se toimii jo
nykyisissä OOo:n versioissa. Oikeastaan sen suurin ongelma on siinä, että
ihmiset yleensä inhoavat automaattisia korjauksia, ja pieni vaara on olemassa
että tuo käyttäjän huomaamatta korjaisi jotain joka juuri kyseisessä
poikkeuksellisessa tilanteessa olisikin ollut oikein.

Mutta koska kieliopin tarkastus, jota OOo:n puolelta tarvitaan tuon
alkuperäisen suunnitelmani toteuttamiseen, ei taida ehtiä edes versioon 2.2,
voisi ehkä harkitakin tuon tekemäsi listan käyttämistä automaattikorjausten
kautta. Jos olen oikein ymmärtänyt, automaattikorjaustiedostoja voi levittää
OOo:n lisäosina. Siispä tuon voisi lisätä jo nykyiseen
openoffice.org-voikkoon tai levittää erillisenä lisäosana siihen saakka
kunnes kieliopin tarkastukseen perustuva vastaava ominaisuus on
openoffice.org-voikossa.

Yksi vaihtoehto on sekin, että allekirjoitat JCA:n ja lähetät tuon
lisättäväksi suoraan OpenOfficen IssueZillan kautta. Sitten se on
käytettävissä automaattisesti kaikilla uusien versioiden mukana, mutta
toisaalta se voisi olla haitaksikin kun kieliopin tarkastuksessa kykenisimme
havaitsemaan samat virheet.