[hunspell-fi-devel] Heittomerkit ja hattu-s:t

Martin-Éric Racine q-funk at iki.fi
Fri Jan 20 00:02:56 EET 2006

to, 2006-01-19 kello 19:00 +0200, Timo Jyrinki kirjoitti:

> Kyse on nimenomaan siitä että š:ää ja ž:aa on oikeissakin suomen kielen
> sanoissa, vaikkakin vierasperäisissä,

Itse asiassa nämä kuuluvat ihan Suomen kieleen:

Jokainen muistaa kuinka oudosti Sisu-pastillien nimi on kirjoitettu
paketissa:  Sifu.  Tämä F-muotoinen kirjain on gothilainen kirjain,
jonka ajankohtainen vastapuoli on se suhu-S kirjain.

Kuin myös tämän jokapäivän sanan kohdalla, jota vielä saa kuulla
alkuperäisissä äänessä ainakin maaseudulla:  kiitoš.

Kannattanee perheytyä vanhohin raamattuihin, jotka ovat kirjoitetut
gothilaisilla kirjoin. Niistä löytyy paljon mielenkiintoista vihjettä
siitä, miltä Suomen kielen kuulosti enne kun otettiin käyttöön tätä
latinalaista aakkosta unohtamalla tärkeitä painomerkkejä.

Tässä suhteessa Virolaisilla kävi tuuri kun heillä on säilynyt koko
konsonantti ja vokaaliasteikko.  Meiltähan sitä puuttuu.

Muuten C ja suhu-C kuuluvat myös Suomen kielen ja ovat käytössä ainakin
Tverin alueen karjalaisten kirjoissa. Ensimmäisen äännetään niin kuin TS
ja toinen niin kuin TŠ (ajatelkaa esim. Čzech -sanaa omassa kielessä).

YT.
--
Martin-Éric Racine
http://q-funk.iki.fi