[hunspell-fi-devel] suomi-malaga-custom/voikko-fi

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Mon Jul 24 22:37:25 EEST 2006

On Monday 24 July 2006 19:09, Andris Pavenis wrote:

> Tein viime viikolla malagan, suomi-malagan (versiot 0.7 ja 0.8-beta2) ja
> libvoikon SRPMS ja testasin niitä Fedora Core 5:lla. Varmaan myös
> kannattaisi hakea suomi-malaga SVN:sta.

Kannattaa tosiaan hakea SVN:stä. Kyllä noita versioita 0.7 ja 0.8-beta2 voi
myös käyttää, mutta molemmat niistä vaativat pienen muutoksen (cp
suomi-voikko.pro suomi.pro) toimiakseen libvoikon kanssa kunnolla. Nuo
versiot hyväksyvät sanoja jonkin verran vapaammin kuin SVN:ssä oleva versio.
Jos sinulla on kiinnostusta ylläpitää SRPM/RPM -paketteja, niin siitä olisi
suuri apu koska RPM-pakettien tekijöitä emme ole aikaisemmin onnistuneet
löytämään.

> Lisäksi kokeilin lisätä voikon tuen Mozilla Thunderbird-1.5 ja
> Firefox-2.0b1. Näyttää toimivalta Linuxissa. Windowsissa en ole kokeillut.

Tämänkin lähdekoodeista olisin suuresti kiinnostunut. Windowsin puolella Kai
Solehmainen on rakennellut Voikkoa ja sille asennusohjelmaa. Voikko toimii
Windowsissakin, joten jos haluat kokeilla niin voin lähettää sinulle Kain
tekemiä muistiinpanoja joiden pohjalta voi edetä. Tuo Voikon asennusohjelma
on alun perin tehty OpenOfficea (tai oikeastaan Oo2-soikkoa) varten, mutta
Voikkoa varten sitä pitää hiukan muuttaa ja voimme varmaan tehdä sen niin,
että Firefox/Thunderbird -laajennus voi käyttää Voikon asennusohjelmalla
asennettua libvoikkoa. Itse asiassa nuo laajennukset voi myös sisällyttää
mukaan asennusohjelmaan jos se tuntuu järkevältä. Tällöin Voikon
asennusohjelma toimisi samaan tapaan kuin esimerkiksi Acrobat Readerin
asennus toimi silloin aikoinaan kun vielä Windowsia käytin: asennusohjelma
asentaa ensin itse ohjelman, ja sitten tarjoutuu asentamaan
selainlaajennukset niille selaimille, jotka koneelle sattuu olemaan
asennettuna.