[hunspell-fi-devel] [patch] [suomi-malaga] Lisää yhdyssanakorjauksia

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Tue May 2 23:30:19 EEST 2006

On Tuesday 02 May 2006 21:55, Teemu Likonen wrote:
> Löysin anagrammivoikolla juustoisa-sanalle (siis juusto-sanan johdos)
> aika paljon kaikkea kummaa. Käytössä on suomi-malaga/voikko-fi
> patcheilla 01lohkaisi.diff, 02vanhoja.diff, 03optimointia.diff,
> 04lohkaisi2.diff ja 05yhdyssanoja.diff varustettuna.
>
> Anagrammivoikko on muutenkin ihan mukava leikkikalu, kun haluaa
> pähkäillä, millainen asia voisi olla esim. "jousisatu" ('jousen tavoin
> etenevä satu'?) tai "suusotija" ('väittelijä'?) :-)
>

> $ anagrammivoikko juustoisa

Suuri näistä liittyy pariin bugiin, jotka huomasin itsekin tänään ja jotka
aion korjata piakkoin (huomenna?) koska ne haittaavat
korjausehdotusalgoritmin kehittämistä. Mutta pari hankalampaakin on.
Ensinnäkin sanastossa on seuraavat sanat, jotka tulevat noissa anagrammeissa
näkyviin ja joiden merkitystä en ymmärrä:

[perusmuoto: "aju", alku: "aju", luokka: nimisana, jatko: <valo>, äs: a]; #NS:
2 sanaa.
[perusmuoto: "joutsi", alku: "jou", luokka: nimisana, jatko: <peitsi>, äs: a];
[perusmuoto: "juutas", alku: "juuta", luokka: nimisana, jatko: <vastaus>, äs:
a];
[perusmuoto: "juutas", alku: "juut", luokka: nimisana, jatko: <ratas>, äs: a];

(Hannu: mitä tarkoittaa tuo kommentti "NS: 2 sanaa"? Onko NS Nykysuomen
sanakirja?) Nämä voisi poistaa oikolukusanastosta, tai vähintäänkin lisätä
kommentin selventämään niiden merkitystä ja sallia ne vain erillisinä
sanoina, ei yhdyssanoissa.

Sitten on "tuta":
[perusmuoto: "tuta", alku: "tu", luokka: teonsana, jatko: <kaata>, äs: a];
[perusmuoto: "kaata", alku: "kaa", luokka: teonsana, jatko: <kaata>, äs: a];

Tämä verbitaivutus on minulle vieras, ja "tuta" ja "kaata" ovat taivutusluokan
ainoat edustajat. Jälkimmäisestä en edes tiedä, mitä se tarkoittaa, joten en
osaa ottaa kantaa sen taivutukseen. Siitä olen kuitenkin kohtuullisen
vakuuttunut että tutan yksikön kolmannen imperfekti on "tuti" eikä "tusi"
mihin tuo kaata-taivutusluokan käyttö johtaa. Tähän tarvitaan silti avuksi
parempaa tietämystä.