[hunspell-fi-devel] [patch] [suomi-malaga] Lisää yhdyssanakorjauksia

Hannu Väisänen hvaisane at joyx.joensuu.fi
Fri May 5 07:38:58 EEST 2006

On Tue, May 02, 2006 at 07:18:54PM +0300, Harri Pitkänen wrote:
> Suomi-Malagassa on nähtävästi ollut
> käytäntönä pakata result-komento aina säännön loppuun, ja listata siellä
> kaikki mahdolliset seuraavat säännöt jotka seuraavaksi pitäisi tutkia.

Kyllä. Ohjelmakoodi pitää kirjoittaa niin, että sitä helppo lukea,
jotta sen ymmärtää vielä puolen vuoden kuluttua, kun on jo unohtanut,
miksi kirjoitti niin kuin kirjoitti. (Puhun kokemuksen syvällä
rintaäänellä. :-)

Koodissa oleviin kommentteihin on turha luottaa, sillä niitä ei ole
tai jos on, ne ovat kumminkin ajastaan jäljessä (Tässä puhuu taas
kokemuksen syvä rintaääni. :-)

> Tällöin jää seuraavan säännön vastuulle varmistaa, että "onko minua kutsuttu
> järkevästä kontekstista". Mielestäni vähemmän virhealtista olisi karsia
> turhia suoritushaaroja mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, eli käyttää
> tarvittaessa useampaa result-komentoa if-lauseiden sisällä.

Ei, ei, ei, ei! Jokaisen funktion täytyy tarkistaa itse, että sen
esiehto on oikein. Esim. reaalifunktion, joka laskee neliöjuuren,
pitää tarkistaa, että sen argumentti ei ole negatiivinen. Harrin
ehdotuksessa esiehdon tarkistaminen siirrettäisiin paikkaan, jossa
funktiota kutsutaan. Ja kun funktioita voidaan kutsua monesta
paikasta, tarkistus varmasti unohtuu jostain.

Suoritushaarojen karsiminen on turhaa työtä, kun esiehdot tekevät sen
automaagisesti. Malaga-ohjelmointikieli ei ole C:tä eikä C++:aa.
Malaga on korkean tason ohjelmointikieli, jolla vain kuvataan, mitä
tehdään, kun taas C:llä ja C++:lla koneelle täytyy myös kertoa, miten
asiat tehdään. Valitettavasti Malagan syntaksi muistuttaa ihan liikaa
Pascalia eli sitä voi käyttää lausekielen korvikkeena.

Suoritushaarojen karsiminen mahdollisimman aikaisessa vaiheessa on
paras tapa nopeuttaa ohjelmaa, mutta ...

> Iloinen yllätys oli se, että tämä nopeutti Malagan toimintaa jopa parilla
> prosentilla.

Ohjelman nopeudella ei ole väliä ellei sillä ihan oikeasti ole väliä.

Jos suomi-malagan nopeus lisääntyy pari prosenttia, kuinka paljon
lisääntyy koko oikoluvun nopeus? Mikä on pienin nopeuden lisäys, jonka
tekstiään oikolukeva käyttäjä huomaa?