[voikko-devel] Lyhenteet

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Sat Nov 11 20:19:51 EET 2006

Teemu Likonen kirjoitti:

> Pisteeseen päättyviä lyhenteitä ei siis tarvitse käytännössä juuri
> taivutella. Ehdotan, että joka tapauksessa ainakin nykyinen käytäntö
> ("*adj.:ssa") poistetaan. Kumpi tahansa on nykyiseen verrattuna
> parempi: joko pisteeseen loppuvien lyhenteiden taivutuksen kielto tai
> piste jää automaattisesti pois kaksoispisteen edestä.

Kyllä minä periaatteessa kannatan sitä, että Voikko osaisi jättää
pisteen pois kaksoispisteen edeltä. Sille on juuri ja juuri jonkin
verran käyttöä, ja käyttäjän kannalta on mukavampaa, kun oikoluku
tunnistaa oikean muodon. Asia on kuitenkin melko mitätön, koska
käytännössä oikoluvussa on varsin hankala säädellä lyhenteiden
oikeinkirjoitusta. Vaihtelua on niin paljon, että asia jää kirjoittajan
(tai valitettavan usein lukijan) vastuulle joka tapauksessa:

HYKS:ssa   Helsingin seudun yliopistollisessa keskussairaala|ssa
HYKS:ssä   hoo-yy-koo-ässä|ssä
HYKSissä   Hyksissä