[voikko-devel] Viimeksimainittu ja kustannustehokas

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Mon Nov 13 10:30:54 EET 2006

Reijo Tomperi kirjoitti:

> Viimeksimainittu pitäisi ilmeisesti kirjoittaa "viimeksi mainittu",
> mutta Voikko näyttäisi hyväksyvän sen yhteenkirjoitettunakin.

Olen karsinut Voikko-versiosta useimmat valmiiksi väärät yhdyssanat.
Mm. "viimeksimainittu" on poistettu. Se silti tunnistuu, koska
adverbien/seikkasanojen sallitaan olevan vapaasti yhdyssanoina. Harri
taisi mainita, että samalla tavalla kuin
substantiivit/nimisanat. "Viimeksimainittu" tunnistuu seuraavasti:

viimeksi + mainita(II partisiipin pass. yks. nominatiivi)

Adverbien yhdyssanakäyttäytymistä pitäisikin mielestäni muuttaa, ja
tästä olikin jo puhetta. Se on aika suuri projekti, koska jokainen
adverbi täytyy tutkia erikseen. Voi olla, että joillekin sanoille pitää
sallia "yhdyssanavapaus" mutta luultavasti monissa tapauksissa on
parempi lisätä sallitut yhdyssanat kokonaisena sanastoon.

> Kustannustehokas, energiatehokas jne. sanat puolestaan näyttävät
> virhettä. Teho löytyy substantiivina ja tehokas adjektiivina, mutta
> ei tähänkään riittävästi taitoa että osaisin korjata. Pitäisikö
> teho:n taipua tehokas-muotoon, jonka jälkeen sana tunnistuisi
> substantiivin voimalla, kuten energiateho-sana tunnistuu? Toisaalta
> en myöskään tiedä mitä pitäisi tehdä että teho noin taipuisi.

"Iso suomen kieliopissa" (s. 283) -(i)kAs-sanat käsitellään johdoksina.
Suomi-Malagassa ja Joukahaisessa ne taitavat kuitenkin olla erillisinä
sanoina.

Suomi-Malagassa -tehokas-päätteiset yhdyssanat eivät tunnistu,
koska "tehokas" on adjektiivi ja niiden ei sallita olevan yhdyssanan
osana nominatiivissa. Genetiivissä ne voivat olla ainakin määriteosana
(alkuosana). Korjaus voisi olla se, että tehokas-adjektiiville
laitetaan "myös substantiivi" -lippu. Tällöin -tehokas-loppuiset sanat
tunnistuvat. Tosin sen jälkeen myös tehokas-alkuiset yhdyssanat
tunnistuvat (tehokassuksi). Sen voi estää laittamalla
tehokas-sanalle "ei sallittu yhdyssanan alkuosana" -lipun.

Mutta... jos -tehokas-loppuisia järkeviä yhdyssanoja on vain muutama, ne
kannattaa laittaa sanastoon erikseen (huippu-, kustannus-). Miten on?
Voiko suomen kieleen muodostua helposti uusia,
mielekkäitä -tehokas-loppuisia yhdyssanoja?

> Käyskentely ja repsahdus eivät myöskään tunnistu, mutta en toisaalta
> tiedä pitäisikö niiden tunnistuakaan. ( Moni ei varmaan uskoisi että
> suomi on oikeasti äidinkieleni. )

Joukahainen ei ainakaan toistaiseksi vielä kerro ihan kaikkia johdoksia,
mitä sanoista tehdään. Ehkä nuo sanat tunnistuisivat
käyskennellä- ja repsahtaa-verbeistä, kun niille valitsee sopivan
taivutusluokan. En ole varma. Mielestäni em. verbit kannattaa sanastoon
lisätä.

Käyskennellä-verbille tarjotaan "Etsi sanalle
taivutusluokka" -toiminnossa taivutusluokkaa <katsella-av2>. Listassa
ei näy käyskentely-muotoa, mutta ehkä se tunnistuu nominaalimuotojen
mukana. Repsahtaa-verbille tarjotaan useampia taivutusluokkia mutta
parhaiten taitaa sopia <aavistaa-av1>. En ole sanoja ainakaan vielä
lisännyt.

> Onko tästä muuten enemmän haittaa vai hyötyä että toisinaan tänne
> listalle näitä (minulle) outoja sanoja kirjoittelen? Voin
> pyydettäessä olla kirjoittelemattakin, tai tarvittaessa kirjoittaa
> enemmänkin. ;)

Ei se ainakaan minua haittaa. :) Kommentit voivat auttaa löytämään
puutteita tai suurempia ongelmiakin.