[voikko-devel] käänteis- alkuiset sanat

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Tue Nov 14 23:50:54 EET 2006

On Tuesday 14 November 2006 23:28, Teemu Likonen wrote:

> Käänteinen-adjektiivista vissiinkin johdetaan käänteis-etuliite ja se
> toimii näköjään adjektiivien kanssa. Tuo kyllä sopisi teoriassa
> verbienkin kanssa. Minkähän laista puuhaa olisi käänteispyöräily ja
> käänteisneuvominen? Nämähän voidaan muuttaa myös persoonamuotoihin.

Itse asiassa siitä ei johdeta etuliitettä, vaan "käänteiskaunis" on tavallinen
yhdyssana. SMV sallii vapaan yhdyssananmuodostuksen adjektiivien
kesken. "käänteis" on sanan "käänteinen" kompositiivimuoto, samaan tapaan
kuin "hevos" on sanan "hevonen" kompositiivimuoto sanassa "hevostalli". Tästä
syystä tuota ei voi laajentaa verbeihin tai substantiiveihin, koska samalla
muuttuisivat yhdyssanojen muodostussäännöt muidenkin kuin nen-päätteisten
adjektiivien osalta.