[voikko-devel] käänteis- alkuiset sanat

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Tue Nov 14 23:58:28 EET 2006

Harri Pitkänen kirjoitti:

> Itse asiassa siitä ei johdeta etuliitettä, vaan "käänteiskaunis" on
> tavallinen yhdyssana. SMV sallii vapaan yhdyssananmuodostuksen
> adjektiivien kesken. "käänteis" on sanan "käänteinen"
> kompositiivimuoto, samaan tapaan kuin "hevos" on sanan "hevonen"
> kompositiivimuoto sanassa "hevostalli". Tästä syystä tuota ei voi
> laajentaa verbeihin tai substantiiveihin, koska samalla muuttuisivat
> yhdyssanojen muodostussäännöt muidenkin kuin nen-päätteisten
> adjektiivien osalta.

Ai niin, kompositiiviksihan sitä kutsuttiin. Kutsuin sitä etuliitteeksi,
koska se hyväksytään vain yhdyssanoissa ja ne ovat siten hieman
etuliitteen omaisia. Ja en tarkoittanut, että yhdyssanasääntöjä
muutetaan tässä asiassa vaan sitä, että nimenomaan käänteis-etuliite
sopii teoriassa myös verbeille. Muutoksen voi tehdä
etuliitteet.lex-tiedostoon.