[voikko-devel] käänteis- alkuiset sanat

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Wed Nov 15 14:30:06 EET 2006

Harri Pitkänen kirjoitti:

> No nuo kaupalliset oikolukujärjestelmät hyväksyvätkin mitä sattuu,
> siksi niitä virheellisesti pidetäänkin niin "hyvinä".

Joo :) Koska Voikko on vasta vähitellen pääsemässä vakavien
oikolukuohjelmien joukkoon ja koska sanastossa on ollut ja on
puutteita, niin ihmisiltä joskus tulee ehdotuksia se ja se pitäisi
hyväksyä. Voikko ei siis vielä välttämättä ole auktoriteetti, johon
luotetaan.

> Mutta joo, enpä
> tullutkaan ajatelleeksi noita pitkäjalkoja. Ehkäpä tässä tapauksessa
> on siis järkevää hyväksyä pitkä myös substantiivina, mutta syy lienee
> lähinnä sanan yleisyydessä kuin siinä että se todellisuudessa olisi
> substantiivi.

Perinteisessä koulukieliopissa "pitkä" on minun arvioni mukaan vain
harvoin substantiivisessa käytössä ("hän otti pitkät"). Suomi-Malaga
kuitenkin toimii vähän toisin, kun on tämä yhdyssanakysymys. Vielä
lisää: "pitkäkorva" '(mm.) jänis'.