[voikko-devel] Lippu ei_ys

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Mon Oct 2 21:47:23 EEST 2006

Harri Pitkänen kirjoitti:

> Ilman muuta noita voisi selkeyttää. Kuitenkin ensin pitäisi
> määritellä loppuun noiden lippujen ysa_omanto ja ysa_nimentö
> merkitys. Mitä tapahtuu silloin, jos tuollainen sana johdetaan
> sanaluokasta toiseen? Onko lipun ysa_nimentö tarkoitus sallia
> määriteosana oleminen nominatiivissa vai kieltää määriteosana
> oleminen muissa muodoissa? (Suosittelen jälkimmäistä, ts. käytetään
> määritelmissä pelkkiä kieltoja, jolloin lippujen yhdistäminen ei
> johda uusiin määrittelyongelmiin.) En kyllä ole katsonut että miten
> nämä nykyisetkään liput toimivat tuollaisissa tilanteissa.

Vaikea kysymys minulle. En tunne kovin hyvin, kuinka sanoja johdetaan
Suomi-malagassa. Tässä vaiheessa tämä on ehkä sinun ja Hannun välinen
asia. Minulla on sitä ennen vielä sellaisia kysymyksiä edessä kuin,
mitä esimerkiksi luokat "nimisana" tai "laatusana" tarkoittavat
toiminnallisesti (jotain olen testaamalla saanut selville). Näihinkin
kaipaisi määritelmää. Suomi-malagahan on eri kielioppi kuin se, mitä
olen oppinut tai mitä opetan lapsille.

Sivuraide: yhdenlainen-sanaa ei tunnisteta. Laitetaanko
tällaiset "numeraalin genetiivi + lainen" -sanat laittaa erikseen
sanastoon? Ei niitä kovin monesta sanasta edes tulisi.