[voikko-devel] Lippu ei_ys

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Mon Oct 2 22:54:49 EEST 2006

On Monday 02 October 2006 21:47, Teemu Likonen wrote:

> Vaikea kysymys minulle. En tunne kovin hyvin, kuinka sanoja johdetaan
> Suomi-malagassa. Tässä vaiheessa tämä on ehkä sinun ja Hannun välinen
> asia.

No ehdotanpa sitten laajennusta edelliseen määritelmäehdotukseen seuraavasti:
1) Jos sanassa on lippu ei_ysa, sen perään ei voi liittää nominia, verbiä tai
etuliitettä.
2) Jos sanassa on lippu ei_ysj, sitä ei voi liittää toisen sanan perään
nominina, verbinä tai etuliitteenä.
3) ei_ys = ei_ysa + ei_ysj
4) Jos sanassa on lippu ysa_nimentö, sen perään ei voi liittää nominia, verbiä
tai etuliitettä ellei sana ole nomini ja sen taivutusmuoto nimentö.
5) Jos sanassa on lippu ysa_omanto, sen perään ei voi liittää nominia, verbiä
tai etuliitettä ellei sana ole nomini ja sen taivutusmuoto omanto.
6) Jos edellä olevia lippuja sisältävästä sanasta muodostetaan uusia sanoja
johtamalla tai taivuttamalla, uusi sana perii lähtösanan liput. Yhdyssanaoja
muodostettaessa uusi sana saa molempien lähtösanojen lippujen yhdisteen.

Mielenkiintoinen lisämutka tulee siitä, että tuota sääntöä 6 ei taida olla
järkevällä tavalla edes mahdollista toteuttaa nykyisessä Suomi-malagassa.
Ongelma taitaa kuitenkin olla enemmänkin teoreettinen, käytännössä riittävän
hyvä approksimaatio riittää.

> Minulla on sitä ennen vielä sellaisia kysymyksiä edessä kuin,
> mitä esimerkiksi luokat "nimisana" tai "laatusana" tarkoittavat
> toiminnallisesti (jotain olen testaamalla saanut selville). Näihinkin
> kaipaisi määritelmää. Suomi-malagahan on eri kielioppi kuin se, mitä
> olen oppinut tai mitä opetan lapsille.

Joukahaisessa varmasti haluamme, että nimisanan ja laatusanan määritelmät ovat
juuri ne, joita niille lapsillekin opetat. Tarkoitus kun on tehdä
Joukahaisesta mahdollisimman sovellusriippumaton, jotta tietoja voi käyttää
muuallakin. Jos tarvitsemme Suomi-malagaa varten jotain merkityseroja, niitä
varten on kehitettävä tarvittaessa uusia lippuja.
Esimerkiksi juuri yhdyssanojen muodostamiseen liittyvien ongelmien
kiertämiseksi joitakin sanoja on tähän asti voitu laittaa vääriin
sanaluokkiin. Näitä pitää ajan myötä korjailla, mutta asia ei ole mitenkään
kiireellinen. Joukahainen ei tosin valitettavasti tue sanan siirtämistä
luokasta toiseen, mutta tämä voidaan kyllä korjata jos siirrettäviä sanoja on
paljon.

> Sivuraide: yhdenlainen-sanaa ei tunnisteta. Laitetaanko
> tällaiset "numeraalin genetiivi + lainen" -sanat laittaa erikseen
> sanastoon? Ei niitä kovin monesta sanasta edes tulisi.

Laitetaan minun puolesta vaan. Montaa ei tosiaan tarvita.