[voikko-devel] Yhdyssanojen tunnistusongelmia

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Tue Oct 17 18:39:34 EEST 2006

On Monday 16 October 2006 23:51, Teemu Likonen wrote:
> Alla esimerkkiyhdyssanoja, jotka eivät tunnistu tällä hetkellä. En
> tiedä, kuinka ongelma korjataan, joten tuon ne tänne ihmeteltäväksi.
> Taustalla tuntuu olevan aika peruskysymyksiä Suomi-Malagan toiminnan
> kannalta. Ehkä asiaa voi pohtia näiden kautta:

> jälkiviisas
Korjataan näin:
http://joukahainen.lokalisointi.org/word/edit?wid=517440
(huomatkaa, että "näsäviisas" oli jo sanastossa erillisenä sanana, tämä ei ole
oleellisesti siitä poikkeava)

> viidesluokkalainen (-luokkalainen)
> oppilaskeskeinen (-keskeinen)
Nämä ovat tavallaan jälkiliitteitä, joille ei taida olla Suomi-malagassa tällä
hetkellä varsinaista tukea. Sellaista tarvittaisiin kyllä.

> avosuo
"avo" on tällä hetkellä adjektiivi, mikä ei ole taida olla oikein:
vertailumuodot "avompi" ja "avoin" eivät ole järkeviä. Parempi olisi
jos "avo" olisi substantiivien etuliite. Ei sitä yksinään kai voi mihinkään
käyttää, joten se ei taida olla varsinainen sana ollenkaan.

> luovuusnäkökulma
"luovuus" johdetaan verbistä "luoda", mutta jonkin bugin seurauksena sitä ei
hyväksytä yhdyssanaksi substantiivin "näkö" kanssa vaikka ilman muuta
pitäisi. Tämä bugi sopisi raportoitavaksi SourceForgeen
komponentin "morphology" alle.

> jälleenrakentaa
seikkasana+verbi. Tätä yhdistelmää en ole edes miettinyt aikaisemmin.
Toisaalta "jälleen" voisi olla myös verbin etuliite, mikä myös ratkaisisi
asian.

> huippulahjakas
> "Huippu" esimerkiksi sanassa "huippulahjakas" on etuliite eikä siis
> substantiivi merkityksessä 'korkein kohta'. En kuitenkaan ymmärrä,
> miksi "huippu"-substantiivi toimii sanassa "huippuhyvä" (se siis
> tunnistuu) mutta ei sanassa "huippulahjakas". Ehkä siksi, että "hyvä"
> on laitettu myös substantiiviksi (?).
Tämä analyysi on täsmälleen oikein. Korjaus on siis lisätä adjektiivin
etuliite "huippu" ja poistaa turha substantiivilippu sanalta hyvä.

http://joukahainen.lokalisointi.org/word/edit?wid=506348

http://joukahainen.lokalisointi.org/word/edit?wid=522532

> joukkuepelaaminen ("joukkuepeli" tunnistuu)
> kylmäjuottaminen ("kylmäjuotos" tunnistuu)
substantiivi+verbi+nimitapa ei ole hyväksytty yhdistelmä, mutta pitäisi kyllä
olla. Bugiraportti vain komponenttiin "morphology"

Katsokaa myös
http://joukahainen.lokalisointi.org/docs/sanaluokat.html
johon olen kirjannut ylös ajatuksiani sanaluokkajaon tarkemmasta määrittelystä
Joukahaisessa. Parannusehdotuksia otetaan vastaan. Tuo sivu on myös SVN:ssä
(trunk/docs) joten Teemu voi sitä muokata suoraankin jos haluaa.