[voikko-devel] Sivistyssana-lippu <siv>

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Tue Oct 24 10:52:03 EEST 2006

Hannu Väisänen kirjoitti:

> Se ei vaikuta mihinkään, mutta tarkoitus oli, että sen avulla
> voitaisin tunnistaa sivistyssanoja automaagisesti eli kaikki
> etuliitteet ja sanat, joissa on siv-lippu, voidaan yhdistää
> toisiinsa. Näin niitä ei tarvitsisi pistää sanastoon erikseen. Kuten
> muittenkin automaattisesti tehtyjen sanojen kanssa, tällöin saadaan
> muutamia mahdottomia sanoja.
- -
> Etuliitteitä, joissa on siv-lippu, ei voisi yhdistää tavallisiin
> sanoihin. Nythän etuliitteet voidaan liittää mihin tahansa sanaan:
> fysiohevonen.

Voikko-versiosta olen karsimassa joitakin etuliitteitä pois ja
kytkemässä kiinteästi niitä vain tarpeellisiin sanoihin. Tästä tuleekin
kysymys.

Joukahaisessa on helppo lisätä yhteen sanaan ja tietueeseen eri
kirjoitusasuja. Voisi esimerkiksi olla "logia"-sana, jonka eri
kirjoitusasuja ovat kaikki logia-päätteiset sanat.
Välttämättä "logia"-sanaa yksinään ei tarvitse hyväksyä.

Joukahaisen käytön kannalta tämä olisi kätevää, mutta silloin "lyhyt
sanan selitys"- tai "sana Wikissä"  -kentät eivät oikein voi viitata
mihinkään, koska eri kirjoitusasuilla voi olla hyvinkin erilainen
merkitys. Miten kannattaisi tehdä?