[voikko-devel] ttAUtUA-johdos

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Thu Sep 21 19:32:15 EEST 2006

Teemu Likonen kirjoitti:

> Tuntuisi hyvälle ajatukselle tarkistaa vielä kaikki kirjoittaa-luokan
> sanat ja miettiä mm. tämän ttAUtUA-johdoksen sopivuutta. Myös
> aavistaa-luokan sanojen kohdalla tätä kannattaa ehkä pohtia. Epäilen,
> että joitakin sanoja kannattaa/täytyy vaihtaa näiden välillä,
> molempiin suuntiin.

Tämänpä sitten toteutin eli tutkin aavistaa-av1- ja kirjoittaa-av1-
luokkien sanat ja jonkin verran siirtelin sanoja luokkien välillä.

Kirjoittaa-av1-luokasta poistui monia nk. tunnekausatiiviverbeja, joilla
ensisijainen seuralainen on ihmisobjekti, esimerkiksi "minua ällöttää".
Tällaisiin ei oikein "ällöttäytyä"-johdos sovi. Toisaalta, jos
ihmissubjekti sopii verbiin, niin se alkaa muistuttaa teettoverbiä ja
tällöin yleensä jätin sanalle myös ttAUtUa-johdoksen.

Vastaavasti aavistaa-av1-luokasta kirjoittaa-luokkaan siirsin verbejä,
jonka tarkoitteen selkeästi voi tehdä itselleen tai teettää toisella
itselleen. Samalla huomasin, että monia ttAUtUA-verbejä on jo erikseen
sanastossa. Esimerkiksi "virittäytyä" on sanastossa, vaikka sen voisi
kai muodostaa "virittää"-verbistä johtamalla. Tällaisissa tilanteissa
en lisännyt ttAUtUA-johdosta eli jätin sanan aavistaa-av1-luokkaan.

Kaiken kaikkiaan en ole varma, kumpaan em. taivutusluokkaan siirtyi
sanoja enemmän. Lopputulos on kuitenkin omasta mielestäni järkevämpi.
Voi olla silti ihan terveellistä, että joku muukin tekee saman
tutkimuksen aavistaa-av1- ja kirjoittaa-av1-luokkien välillä.

Soikko näköjään tunnistaa ttAUtUA-johdoksia aika tiukan kaavan mukaan
eikä salli kovin omaperäistä kielenkäyttöä tässä asiassa. Moni hyvinkin
mahdollinen jää tunnistamatta. Voikko on vapaampi ja siksi mielestäni
pesee Soikon tässä kirkkaasti.