[voikko-devel] Tavutuskohtien prioriteetti

Petri Riihikallio petri.riihikallio at metis.fi
Wed Apr 4 10:01:06 EEST 2007

> Mitä tarkoitat "eri taivutusmuotojen tavuttumisella"?

Tarkoitin vain, että "ravittu" on taivutusmuoto, eikä siihen siksi
voi suoraan laittaa tavutusehdotuksia. Kaikissa partisiipeissa taas
tuosta ei synny ongelmaa.

> Vastaava tapaus olisi myös "koiranko-
> pissa".

Juuri näitä esimerkkejä oli enemmänkin. Nykyään ei kai ole tarvetta
säikkyä "tuhmia" sanoja tavutuksen sivutuotteena. Aikoinaan v-sana
oli sellainen, että sitä varottiin ihan tosissaan.

> Oikeastaan mitään sanaa ei olisi hyvä katkaista ensimmäisen tavun
> jälkeen (edes yhdyssanan osia), koska se jonkin verran vaikeuttaa
> sanan
> hahmottamista.

Samaa mieltä. Muistaakseni on myös useampitavuisia ei-yhdyssanoja,
joissa tulee samanlaisia jakoja.

> Nyt vastuu on useimmiten jossain kirjoittajan ja automaattisen
> tavutusjärjestelmän välimaastossa. Muita tarkistajia ei useinkaan ole.
> Jos laadukkaaseen tavutukseen ja rivitykseen pyrkiminen osoittautuu
> liian kovaksi tavoitteeksi automaattiselle tavutusjärjestelmälle,
> täytyy vain jättää vastuu kirjoittajalle.

Tarkoitukseni ei ole arvostella hienoa projektia. Olin pyöritellyt
mielessäni asiaa Koskenniemen väitöskirjasta lähtien, mutta pidin
työmäärää mahdottomana. Todella upeaa, miten avoimella kehityksellä
on muutamassa vuodessa saatu mahdottomia aikaiseksi. On myös hyvä
ajatella eteenpäin, että tätä tehtyä työtä tullaan todennäköisesti
hyödyntämään vielä pitkään ja ehkä sellaisiin sovelluksiin, joista ei
vielä ole tietoakaan. Halusin vain muistuttaa, että täydellisyyden
tavoittelu inhimillisen kielen mallintamisessa nostaa rimaa aina vain
korkeammalle, jopa taivaisiin saakka.

Muslimien mukaan täydellisyys on jumalallista, eikä siis kuulu
ihmisille edes tavoitteena. Siksi esimerkiksi hienoimpiinkin
mattoihin laitetaan muutama solmu väärin - ihan vain nöyryyden
osoittamiseksi. Perfektionistina yritän muistuttaa asiasta itseäni
säännöllisesti...
--
t. Petri
http://www.metis.fi/hlo/petri.html