[voikko-devel] mor-tiedoston formatointipyyntö

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Mon Feb 19 12:50:57 EET 2007

On Monday 19 February 2007 08:21, Hannu Väisänen wrote:
> [...]
>          rules sijapääte, omistusliite,
>                liitesana, liitesana2,
>                nimisana, laatusana,
>                teonsana,
>                nimisanan_johdos,
>                tavuviiva,
>                etuliite,
>                loppu;
> end;
>
> Siis result ....
>
> omalla rivillään ja
>
> rules ...
>
> omilla riveillään (tyhjeiden määrällä rivien alussa ei ole väliä).
> Näin result-säännöt olisi helppo formatoida original-versiossa

Result-käskyjen muotoilua on kyllä tarpeen parantaa, mutta mieluummin ei ihan
tällä tavalla. Voikko-versiossa käytetään paljon lyhyitä, yhdelle riville
mahtuvia result-käskyjä, joten niiden jakaminen keinotekoisesti kahdelle
riville heikentäisi vain luettavuutta. Eikö tuota skriptiä olisi varsin
helppo muuttaa niin, että se tekisi tuonkin muotoilun automaattisesti?

> Tämmöisestä tulostuksesta olisi helpompi ruveta katsomaan versioitten
> eroja kuin suoraan koodista.

Vähän epäile, että versioiden välisiä eroja ei enää tässä vaiheessa voi
järkevästi tutkia vertailemalla tiedostoja riveittäin. Erot ovat jo aika
suuria ja koko ajan kasvamaan päin, koska sääntöjärjestelmät ovat
periaatetasolla erilaiset. Mitään muuta Sukija-versiossa hyödyllistä tuolla
tuskin on kuin lukusanojen käsittely. Kaikki siihen liittyvät säännöt on
koottu omaksi kappaleekseen, ja ne voi halutessaan kopioida sieltä yhtenä
könttinä. Includen käyttäminen ei toimi, koska lukusanasäännöistä muihin
sääntöihin johtavat result-komennot pitäisi mukauttaa toimimaan
Sukija-versiossa.

Pidemmän aikavälin strategiana minulla on yrittää varovaisesti kehittää
nykyistä malaga-kielioppia siten, että se voisi toimia vertailukohtana ja
sananmuodostussääntöjen testialustana joko SFST:n avulla toteutettavalle
säännölliselle kieliopille tai jollekin kotitekoiselle malaga-koodia
generoivalle ohjelmalle.