[voikko-devel] Automaattiset korjaukset

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Sun Jan 7 12:59:35 EET 2007

Teemu Likonen kirjoitti:

> Jos openoffice.org-voikko ja OpenOffice osaavat joskus korjata
> yksinkertaisia syntaktisia virheitä (niin kuin olen ymmärtänyt),
> keräsin listaan tärkeimpiä yhdyssana- tai sanaliittovirheitä sekä
> muutaman muun tavallisen kirjoitusvirheen ja sen korjauksen.
>
> On kyllä mahdollista lisätä myös OpenOfficen Automaattinen
> korjaus -toimintoon tällaisia. En tosin tiedä, miten se tehtäisiin
> niin, että korjauslista olisi valmiiksi asennuksessa mukana, kun
> kieleksi on valittu "suomi".

Jahas, löytyi ikävä ongelma. OpenOfficen korjausehdotuksissa voi olla
esimerkiksi sääntö "ikäänkuin > ikään kuin". Jos käyttäjällä ei ole
automaattisen korjauksen asetuksista päällä "Muuta jokaisen lauseen
ensimmäinen kirjain isoksi" ("virke" olisi tässä oikea termi!), niin
käy siten, että "Ikäänkuin" korjaantuu muotoon "ikään kuin". Iso-i
muuttuu pieneksi.

Voiko asialle tehdä jotain? Miten? OpenOfficeen ei voi ainakaan
manuaalisesti laittaa sekä iso- että pienikirjaimista korjattavaa
fraasia ("Ikäänkuin > Ikään kuin" ja "ikäänkuin > ikään kuin". Jos
edellä mainittu asetus virkkeen ensimmäisen kirjaimen korjaamisesta on
päällä, niin sen kautta virkkeenalkuiset kirjaimet korjataan.

Minulla on käytössä Debian Etchin OOo 2.0.4 ja uusin Oo.o-voikon
kehitysversio automaattisilla korjauksilla höystettynä.