[voikko-devel] Tyyliseikoista tavutuksessa

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Thu Jan 25 17:52:41 EET 2007

On Thursday 25 January 2007 15:33, Teemu Likonen wrote:

> Onko valittavana vain joko vasen tai oikea sarake? Ainakin neljään
> ensimmäiseen käy paremmin oikeanpuoleinen, koska sanahahmon alkuosan on
> tärkeämpi olla yhtenäinen (lopun voi usein arvata ). Kolmessa
> viimeisessä ei ole niin väliä.
>
> Tässä on kuitenkin kyse vokaaliyhtymien tavutussäännöistä. Pirkko Leino
> sanoo Suomen kielioppi -teoksessa, että "Kirjoituksessa yhdistämätöntä
> sanaa [tarkoittanee yhdyssanaa] ei jaeta eri riveille kahden vokaalin
> välistä, vaikka vokaalijakso käsitettäisiinkin vokaaliyhtymäksi".
> Olisin samalla kannalla Leinon kanssa eli valitaan oikeanpuoleinen
> [...]

Tuon saman Pirkko Leinon ohjeen perusteella viime keväänä tavutusta
kehitinkin, joten Voikko on tuota ohjetta noudattanut tähän asti kaikissa
versioissa. Sain kuitenkin palautetta erityisesti "tavallista" (siis
ei-typografisesti siistittyä) tavutusta koskien, ja palautteen perusteella
lisäsin tavutusalgoritmiin muutaman säännön jotka tuottavat vasemmassa
sarakkeessa kuvatun kaltaisia tavujakoja. Halusin vain varmistaa, haluaako
joku meidän käyttävän näitä uusia tavujakoja myös tekstinkäsittelyohjelmissa.

Itse olen samaa mieltä, eli oikean sarakkeen jaot ovat paremmat. Kuitenkin
monissa lähteissä sanotaan vain, että yhden vokaalin tavuja ei saa erottaa
sanoja jaettaessa, ja näissä esimerkkitapauksissa niin ei olisi
vasemmassakaan sarakkeessa tehty.

Yritän lisätä mahdollisuuden testata molempia tavutustyyppejä
www-tavuttimessamme. Myös alustava www-oikoluku löytyy osoitteesta
http://joukahainen.lokalisointi.org/webvoikko
(siinä on kuitenkin vielä joitakin tunnettuja bugeja jäljellä). Tuohon
oikolukusovellukseen ajattelin myöhemmin lisätä myös suoran mahdollisuuden
raportoida tunnistamatta jääneistä sanoista. Silloin se korvaisi vanhan
raportointilomakkeemme joka jää pois käytöstä hunspell-fi.orgin poistumisen
myötä.