[voikko-devel] Tyyliseikoista tavutuksessa

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Thu Jan 25 18:50:00 EET 2007

On Thursday 25 January 2007 18:16, Teemu Likonen wrote:
> Ilmeisesti oo.o-voikko käyttää libvoikkoa eri optiolla
> (no_ugly_hyphenation tms.). Tämä on hyvä, sillä
> tekstinkäsittelyohjelmalla nimenomaan rivitetään tekstiä, ja se on
> typografinen, luettavuuteen vaikuttava asia. Yhdestä tähän liittyvästä
> asiasta esitin aiemmin jo toivomuksenkin. Olisi hyvä estää lyhyen sanan
> jakaminen eri riveille joko kokonaan tai ainakin silloin, kun se on
> yhdyssanan osana, esimerkiksi "yhdyssa-
> nahirviö".

Joo, tuostahan on on meillä trackerissakin merkintä (#1585153). Kuten siellä
olen kommentoinutkin, tämä olisi iso muutos jonka vaikutuksia pitäisi ensin
analysoida tarkemmin. Eli vähintään tutkia, miten Soikko ja Word toimivat
näissä tapauksissa. Oletustoiminta ei saisi niistä paljon poiketa, koska
muuten aikaisemmin Soikolla tai Wordilla tavutetut asiakirjat muuttuisivat
merkittävästi erinäköisiksi kun ne avattaisiin Voikkoa käyttävässä
tekstinkäsittelyohjelmassa.

Jos tätä aletaan toteuttamaan, suosisin itse ratkaisua jossa tavutettavan
sanan osan pituudelle asetettaisiin alaraja. Yksi mahdollisuus olisi se, että
käytetään samaa lukua joka OpenOfficessa on määritetty kohdassa
Kieliasetukset -> Kirjoituksen aputyökalut -> Sanojen vähimmäispituus
tavutuksessa. Oletusasetus tuossa on 5 merkkiä, mikä kuulostaa minusta
kohtuulliselta.

Itse asiassa nyt kun kokeilin, ei tuo asetus näytä toimivan edes yksittäisille
sanoille... En tiedä onko tuo bugi OpenOfficessa vai pitäisikö
openoffice.org-voikon itse tarkistaa tuo asetus. No eipä varmaan Soikkokaan
käyttäydy tuossa yhtään eri tavalla. Wordin toiminta olisi kiinnostavaa
tietää, erityisesti juuri yhdyssanojen osalta.