[voikko-devel] Tyyliseikoista tavutuksessa

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Thu Jan 25 20:31:24 EET 2007

Harri Pitkänen kirjoitti:

> Joo, tuostahan on on meillä trackerissakin merkintä (#1585153). Kuten
> siellä olen kommentoinutkin, tämä olisi iso muutos jonka vaikutuksia
> pitäisi ensin analysoida tarkemmin. Eli vähintään tutkia, miten
> Soikko ja Word toimivat näissä tapauksissa. Oletustoiminta ei saisi
> niistä paljon poiketa, koska muuten aikaisemmin Soikolla tai Wordilla
> tavutetut asiakirjat muuttuisivat merkittävästi erinäköisiksi kun ne
> avattaisiin Voikkoa käyttävässä tekstinkäsittelyohjelmassa.

Itse pitäisi laatua tärkeämpänä kuin samanlaisuutta Soikon ja Wordin
toimintatavan kanssa. Mutta.. tässä asiassa myös Word tavoittelee
typografisesti laadukasta jälkeä. Seuraavanlaisia tavutuskohtia
huomasin:

au-to-maat-ti-konekäyt-tö-jär-jes-tel-mä
osa-aikatyöllistetty (ei todellakaan muita!)
yh-dys-sanahir-viö
lu-mi-läm-pö-ti-la-mit-tari
lu-mi-läm-pö-ener-giamit-tari
me-tal-li-purk-ki-kanato-maat-ti-juus-to

En tästä mitään valmista sääntöä keksi, mutta neljän kirjaimen sanaa ei
katkaista eikä aina edes sen jälkeen. Koetin käyttää yhdyssanoja, jotka
varmasti muodostuisivat erillisistä sanoista eivätkä olisi sanastossa
kokonaisina (tätähän ei varmaksi voi tietää). Poikkeus edelliseen
on "läm-pö-ti-la", josta veikkaisin, että se on sanastossa kokonaisena.
Muuten neljäs esimerkki luultavasti tavuttuisi "-tilamit-tari", kuten
muut esimerkit antavat ymmärtää. Sitä en ymmärrä, miksi
sanaa "osa-aikatyöllistetty" ei katkaista muualta kuin tuon valmiin
yhdysmerkin kohdalta. (Kaikkein rumin olisi "osa-ai-
katyöllistetty", minkä Voikko tällä hetkellä myös sallii.)

En ole ihan vakuuttunut, että tuo Wordin tapakaan on paras mahdollinen,
mutta jotain tällaista...

> Jos tätä aletaan toteuttamaan, suosisin itse ratkaisua jossa
> tavutettavan sanan osan pituudelle asetettaisiin alaraja. Yksi
> mahdollisuus olisi se, että käytetään samaa lukua joka OpenOfficessa
> on määritetty kohdassa Kieliasetukset -> Kirjoituksen aputyökalut ->
> Sanojen vähimmäispituus tavutuksessa. Oletusasetus tuossa on 5
> merkkiä, mikä kuulostaa minusta kohtuulliselta.

...olen pohtinut itsekin. Voisi myös asettaa, että sanan alusta eikä
lopusta ei koskaan erotettaisi kahta tai kolmea merkkiä, kun sana on
yhdyssanan keskellä.