[voikko-devel] Tyyliseikoista tavutuksessa

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Fri Jan 26 11:41:53 EET 2007

Teemu Likonen kirjoitti:

> ...olen pohtinut itsekin. Voisi myös asettaa, että sanan alusta eikä
> lopusta ei koskaan erotettaisi kahta tai kolmea merkkiä, kun sana on
> yhdyssanan keskellä.

Tai muotoilisin säännön niin, että sanan alusta ei missään tilanteessa
erotettaisi alle kolmen merkin tavua (vain "xxx-"). Sama pätisi myös
sanan loppuun silloin, kun se yhdistyy toiseen sanaan ("-xxx=").
Lisäksi aiemmin mainitut perusjutut eli yhtä kirjainta ei laiteta
koskaan eri tavuun sanan reunasta ja vokaalien välistä ei jaeta.

Lyhin tavutettava yhdyssanan keskellä oleva sana olisi siten
muotoa "=xxx-xxx=". Irrallisena oleva lyhin tavuttuva sana olisi
muotoa "xxx-xx". Pisin sana, joka ei tavutu ollessaan yhdyssanan
keskellä, saattaisi olla "=tomaatti=".

Haen tällä yleistä typografian ohjetta, jonka mukaan on aina parempi
jakaa yhdyssanat sanojen rajakohdista kuin yhden tavun verran siitä
sivuun. Miksei asian voisi näinkin toteuttaa, mutta jotkut tavut ovat
aika pitkiä, joten ajattelin tuota kolmen merkin alarajaa sanan
reunasta.