[voikko-devel] Tyyliseikoista tavutuksessa

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Fri Jan 26 13:45:41 EET 2007

On Friday 26 January 2007 13:13, Teemu Likonen wrote:

> Voisiko nelitavuiset sanat tavuttaa vain silloin, kun ne ovat
> irrallisena? Tavutus "ti-la" ei ole yksinään niin paha kuin "maati-
> laprojekti".

Ehkä. Perusongelma tässä on nyt se, että Soikko ei ole nähtävästi koskaan
huomioinut tällaisia typografisia seikkoja, enkä silti onnistunut löytämään
Googlen avulla asiaan liittyen ainoatakaan valitusta. Päin vastoin, Soikon
tavutusta on pidetty yleensä varsin hyvälaatuisena. Siksi epäilen, että
useimmat käyttäjät eivät juuri välitä tai tiedä näistä asioista.

Itse asiassa Word-esimerkissäsikin oli tavutettuja nelikirjaimisia yhdyssanan
osia, kuten "lu-mi-läm-pö-ti-la-mit-tari". Vaikka hyväksytäänkin
että "lämpötila" on ehkä käsitetty yhdeksi sanaksi niin "lumilämpötila"
tuskin on. Pelkään, että Wordin tavutuksessa saatetaan käyttää joitakin
astetta hienostuneempia sääntöjä joita pitäisi varmaan selvittää tarkemmin.
Taidanpa käydä ensi viikolla tekemässä yliopiston koneilla vähän lisää
testejä.

Nelikirjaimisten sanojen tavuttamatta jättäminen pelkästään yhdyssanoissakin
on iso muutos nykyiseen käytäntöön nähden. Koska se on typografisesti
perusteltua, se voisi olla oletusarvoisesti käytössä oleva valinta. Mutta
käyttäjillä on oltava mahdollisuus palata vanhantyyliseen tavutukseen jos he
vaikkapa haluavat tulostaa Soikon avulla yhdelle sivulle sommitellun
asiakirjan (lomakkeen tms.) joka muutoksen johdosta avautuukin Voikkoa
käytettäessä kaksisivuisena.