[voikko-devel] Tyyliseikoista tavutuksessa

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Fri Jan 26 16:56:24 EET 2007

On Friday 26 January 2007 15:55, Teemu Likonen wrote:

> Näin on. Kokeilin sanoja "possutilakana" ja "possukanatila". Edellisessä
> kaikki tavutuskohdat sallitaan (millainen lakana on "possuti-
> lakana"?). Jälkimmäisessä vain kohdat "pos-su-kanati-la". Sitten laitoin
> sanan "tila" paikalla sanan "lumi"; toimi ihan samalla tavalla
> kuin "tila".
>
> Wordissa näyttäisi olevan jotain pyrkimystä on järkevään rivittämiseen
> mutta ei se toimi ihan kaikkialla. Toki olen aina varmistanut, että
> Word myös tunnistaa kokeilemani sanat kokonaisina ja osina ("pos"
> ja "possuti" eivät ole Wordin hyväksymiä sanoja).

Tutkiskelin vähän vanhoja sanomalehtiä. Kolmessa eri lehdessä näyttäisi olevan
käytössä seuraavanlaisia tavutussääntöjä (nopeasti silmäiltynä, en kovin
pitkään yrittänyt etsiä poikkeuksia jokaiseen sääntöön):

1) Yhden vokaalin tavun vierestä ei tavutettu ainoassakaan näistä lehdistä
  (Voikko ja Soikko noudattavat tätä sääntöä)
2) Kahdessa lehdessä ei myöskään tavutettu lainkaan kahden vokaalin välistä,
  elleivät vokaalit kuulu yhdyssanan eri osiin
  (Voikko ja Soikko noudattavat tätä sääntöä)
3) Yksittäisiä nelikirjaimisia sanoja ei jaettu yhdessäkään näistä lehdistä
  (Voikko eikä Soikko kumpikaan noudata tätä sääntöä, koska kyseistä asetusta
  OpenOfficessa ei huomioida)
4) Yhdyssanan sisällä nelikirjaimisia osia ei tavutettu kahdessa lehdessä
  (Voikko eikä Soikko kumpikaan noudata tätä sääntöä)
5) Yli neljän kirjaimen sanoista ja yhdyssanan osista erotettiin sekä alusta
  että lopusta kahden merkin tavuja kaikissa lehdissä. Tämä oli jopa hyvin
  yleinen tavutustilanne.
  (Sekä Voikko että Soikko sallivat tämän tavutuksen)

Havaitsin myös sen, että palstan leveys vaikutti huomattavasti tavutettujen
sanojen määrään ja hiukan siihenkin, minkälaisia tavutuskohtia suosittiin.
Näyttäisi siis siltä, että ammattimaiset taitto-ohjelmat eivät käsittele
tavutuskohtia pelkästään binäärisenä sallittu/kielletty -vektorina vaan
tavutuskohtiin saattaa liittyä jonkinlainen numeerinen "hinta", jota sitten
pyritään optimoimaan minimiin yhdessä rivien venyttämisen ja puristamisen
aiheuttaman kustannuksen kanssa. Yllä olevat tulokset ovat peräisin
normaalilevyiseltä palstalta. Mielenkiintoista olisi tietää, mahtaako
Wordissa olla tällaista "älykästä" tavutusta. OpenOfficessa ainakaan ei ole,
eikä siihen lisäosienkaan avulla sellaista voi helposti lisätä.

Yritän maanantaina käydä keskustelemassa näistä asioista kotipaikkauntani
seutukunnallisen paikallislehden toimituksessa. Siellä työskentelee alan
koulutuksen saanut sivunvalmistaja joka toivottavasti osaa valottaa käytännön
typografian ihmeellisyyksiä vähän lisää. Joka tapauksessa taidamme tarvita
tähän nyt enemmän oikeaa tutkimustietoa, ettei lähdetä arvailemaan muutosten
vaikutuksia.