[voikko-devel] Tyyliseikoista tavutuksessa

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Sat Jan 27 11:13:22 EET 2007

On Friday 26 January 2007 19:00, Petri Riihikallio wrote:
> Adoben InDesignin tullessa markkinoille nimenomaan kehuttiin sen
> tavutuksen huomioivan koko kappaleen kerrallaan. Indy saattaa
> esimerkiksi tavuttaa yhden rivin "huonosta" kohtaa, jos sillä voi
> välttää muiden rivien tavutuksen kokonaan. Yleensä InDesignin
> typografiaa kehutaan. Suomenkielinen oikoluku ja tavutus ei
> kuitenkaan ollut parhaasta päästä ja siksi Lingsoft kauppaa omaa
> oikoluku/tavutuspakettiaan siihen.

Näyttää siltä, että InDesignin rivitysalgoritmi on sama kuin LaTeXin käyttämä
Knuthin total-fit-algoritmi. Näin ainakin väittää Knuth itse eräässä
haastattelussa: http://www.advogato.org/article/28.html

> Word vain latoo kirjaimia peräkkäin kunnes rivi tulee täyteen ja
> pakittaa sitten ekaan tavutuskohtaan. (Sitä ei kyllä lasketa
> lainauksen "ammattimaisiin taitto-ohjelmiin".)

Eli Word ja OpenOffice toimivat samalla tavalla (käyttävät
first-fit-algoritmia). Hyvä tietää.

Siispä tärkeimmät käytössä olevat tekstinkäsittely- ja ladontaohjelmistot
käyttävät käytännössä aina jompaakumpaa näistä kahdesta algoritmista. Tällä
saattaa olla oleellistakin merkitystä myös tavutuskomponentin kannalta, mutta
pitää vielä mietiskellä asiaa lisää.