[voikko-devel] Libvoikko 1.3rc1

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Wed Jan 31 16:59:23 EET 2007

On Wednesday 31 January 2007 11:42, Timo Jyrinki wrote:

> Tällä hetkellä ihan "Voikko 1.2", paitsi että OOo-voikon versionumero on
> 1.1 (sama kuin virallinen 1.2 paitsi mutta komponentin nimi Oo2-voikko).
>
> UpstreamVersionFreeze on jo viikon päästä, ja vaikka siihen onkin
> mahdollista saada poikkeuksia niin poikkeusmahdollisuutta käytetään
> lähinnä silloin kun jostain merkittävästä korjauksesta tms. on kyse.

Tehtäisiinkö niin, että ei päivitetä enää Lemin kunnan palvelimella olevaa
Edgy-lähdettä, koska Feistyyn uudet versiot eivät tämän perusteella
varmaankaan ehdi ja olisi hämäävää mikäli Edgyn epäviralliset Voikko-paketit
olisivat uudemmat kuin Feistyn viralliset?
Hunspell-fi.org-testilähde Edgylle saa sen sijaan olla vielä vähän aikaa
olemassa, sitä voivat halutessaan käyttää ne jotka ymmärtävät nämä
versioasiat.

> Samalla OOo-voikko käännetään uusiksi jotta riippuvuudet päivittyvät.
> Mistä taas tulikin mieleen sama vanha ongelma. Osaisiko joku taikoa
> esim. sellaisen että konfliktiksi tulisi >= x.y+1-0 tai x.y.z+1-0. Eli
> niin, että viimeinen numero ennen väliviivaa tai kirjainta muutettaisiin
> yhtä isommaksi? Tällöin esim. 2.1-0ubuntu3 tuottaisi riippuvuuden >=
> 2.2-0 ja 2.0.4.dfsg.1-1 tuottaisi 2.0.5-0? Huom. numero ei suoraan
> edellä kirjainta dfsg-versionumeron tapauksessa.

Kannattaa ehkä pitää mielessä, että konflikteja ei voi mitenkään
asettaa "oikein", koska niillä pyritään välttämään yhteensopivuusongelmia
joita ei etukäteen pysytä ennustamaan. Sunin ihmisten mukaan lisäosien
yhteensopivuutta ei koskaan rikota OOo:n päivityksissä. Todellisuudessa
ainakin versiot 2.0.2 ja 2.0.3 ovat sisältäneet yhteensopivuuden rikkovia
bugeja, ja Debianissa yhteensopivuus riippuu sellaisistakin asioista joita
voidaan muuttaa ilman upstream-päivitystä.

Käytännössä siis kannattaa virittää konfliktit niin, että ainakin kyseisen
Linux-jakelun versiosta toiseen päivittäville openoffice.org-voikon päivitys
tulee pakolliseksi.

> Onko teillä muuten mielipidettä siitä, pitäisikö
> aspell-fi/myspell-fi/wfinnish poistaa vai jättää language-support-fi:n
> riippuvuuksiin? Ne eivät toimi kovin hyvin, mutta toisaalta niitä
> käytetään eri ohjelmissa kuin OOo/ispell/libenchant. Eli onko että
> oletuksena joissain ohjelmissa ei ole ollenkaan oikolukutukea (kuten
> tämä Thunderbird...) vai että niissä on huonohko sellainen.

Aspellin voi kai jättää, jos paketista libenchant1c2a on jakelussa mukana
versio 1.3.0-2 tai uudempi (Feistyssä näkyy jo olevan). Vanhempaa versiota
käytettäessä tulee Abiwordissa ongelmia mikäli yksikään vaihtoehtoinen
oikolukupaketti on asennettuna.
Wfinnish taitaa olla tarpeeton, koska tmispell-voikko korvaa sen täysin.
Jättäisin sen pois.
Myspell-fi on kiistanalainen. Ilman sitä Thunderbirdin oikoluku ei toimi
ollenkaan, mutta jos sen asentaa, OpenOfficen oikoluku ei luultavasti toimi
oikein ilman asetusten manuaalista korjailua.