[voikko-devel] oo.o-voikon riippuvuudet

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Wed Jan 31 17:13:43 EET 2007

On Wednesday 31 January 2007 14:33, Teemu Likonen wrote:
> Harri puhui mahdollisuudesta ehkä joskus rakentaa oo.o-voikko
> OpenOfficen lähdekoodipuusta (ainakin Linux-distroihin). Ehkä sen
> kautta saadaan aina yhteensopiva oo.o-voikko OpenOfficelle. Tällöin
> voisi laittaa oo.o-voikon Depends-kenttään
>   openoffice.org-core (= ${binary:Version})
> ja unohtaa Conflicts-jutut.

Tämä on edelleen mahdollista, mutta olen vähän kahden vaiheilla siinä asiassa
että onko tämä sittenkään järkevää. Lisäosien paketoiminen on toki haastavaa,
mutta jos se saataisiin toimimaan luotettavasti, hyötyisivät monet muutkin
kuin Voikon käyttäjät. Kääntäen voidaan sanoa, että jos openoffice.org-voikon
paketointi nykyisessä muodossaan Debianiin ja Ubuntuun osoittautuu liian
hankalaksi, ei muitakaan C++-lisäosia saada paketoitua. Ja koska lisäosien
käyttö näyttäisi olevan suunta johon OpenOffice on kehittymässä, tämä olisi
mielestäni aika vakava ongelma.

Toinen ratkaisu olisi kirjoittaa openoffice.org-voikko Javalla. Ei sekään
mahdotonta olisi, ja aivan harkitsemisen arvoinen vaihtoehto jos Javan käyttö
alkaa muissa osissa OpenOfficea kovasti lisääntymään. Tähänkin voi liittyä
yhteensopivuusongelmia, mutta ainakin ne olisivat erilaisia kuin nykyään.