[voikko-devel] hyytää : hyysi ~ hyyti / SMV:n uudelleenjärjestely

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Tue Mar 6 20:30:33 EET 2007

On Tuesday 06 March 2007 19:54, Teemu Likonen wrote:

> debian/rules-tiedostoon tuskin tarvitsee tehdä muutoksia, jos
> entinen "make voikko" kääntää binaarit kuntoon.
> debian/voikko-fi.install ja dh_install-skripti hoitaa niiden
> siirtämisen paketoinnin kannalta oikeaan paikkaan.
>
> Sen sijaan, SMV:n omaa Makefilea voi(t) joutua säätämään, jotta sen
> voisi asentaa paketoinnin ulkopuolelta jollakin "make voikko-install"
> tms. komennolla.

"make voikko-install" on ollut olemassa jo muutaman viikon. Sitä vaan ei ole
aikaisemmin dokumentoitu. Tästä lähtien (nyt SVN:ssä oleva versio siis jo
toimii) on vahvasti suositeltavaa, että Debian-paketeissa käytetään tätä
ominaisuutta eikä listata itse asennettavia tiedostoja. Ne toki syntyvät
edelleen komennolla "make voikko", mutta mihin, on sitten SMV:n sisäinen asia
joka voi muuttua versioiden välillä. Komento "make voikko-install" kuitenkin
tietää aina, mitä pitää kopioida ja mistä. Itse asiassa aikaisemmat
asennusohjeet johtivatkin yhden ylimääräisen tiedoston (voikko-fi_FI.all_l)
asentamiseen. Tämä tiedosto onneksi on suhteellisen pieni, joten mitään
käytännön haittaa sen turhasta kopioinnista binääripakettiin ei ole ollut.

Mutta nyt siis perusoikolukusanaston pitäisi taas syntyä oikein. Kehittämisen
kannalta oleelliset sanastotiedostot ovat alihakemistossa "vocabulary",
ei "sanat". Erinäisiä muutoksia on vielä luvassa, mutta mitään kovin
dramaattista ei enää ole jäljellä. Näiden kaikkien muutosten tarkoituksena on
siis helpottaa Voikko- ja Sukija-versioiden yhdistämistä niin, että ne
voitaisiin jo lähiaikoina siirtää samaan lähdekoodipakettiin (sikäli kun tämä
järjestely sopii Hannulle).