[voikko] Banglade-shissa

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Thu Dec 13 17:36:58 EET 2007

On Thursday 13 December 2007, Harri Pitkänen wrote:
> Mutta minulla on toinenkin idea. Olisiko mahdollista määritellä
> kirjainyhdistelmä "sh" yhden äänteen merkiksi libvoikon sääntöpohjaisessa
> tavutuksessa? Ovatko tapaukset, joissa se ei edusta yhtä äännettä
> todellisuudessa kovinkaan yleisiä? Aikanaan en niin tehnyt siksi, että
> sanassa "pasha" ne eivät muodosta yhtä äännettä, mutta en juuri nyt keksi
> muita tapauksia. Yhdyssanoissa osien rajalla tuota toki esiintyy paljon,
> mutta ne tavutetaan joka tapauksessa oikein.

Kokeilin tuota muutosta muokkaamalla libvoikkoa, ajamalla Nikulaisen
sanalistan vanhan ja uuden version välillä ja käyttämällä diffiä. Jonkin
verran sellaisia yhdyssanoja meni rikki, joita Voikko ei tunnista. Tämä on
kyllä ongelma, koska tavutuksen pitäisi toimia myös tunnistamattomilla
sanoilla. Yhdyssanojen lisäksi ainoat sanat, joissa muutosta tapahtui,
ovat "pasha" (ei muuten ole Voikon sanastossa!) , "ekshibitionismi"
ja "ekshibitionisti(nen)".