[voikko] fedora 7

Sami Vento sami.vento at opensuse.fi
Thu Jul 19 18:38:03 EEST 2007

Anssi Hannula kirjoitti viestissään (lähetysaika Thursday, 19. Julyta 2007):

> Mandrivassa tiedostot asennetaan %{_prefix}/lib/suomi-malaga -kansioon.
> Tällöin 32-bittinen ja 64-bittinen libvoikko voivat käyttää samaa
> voikko-fi -pakettia. En sitten tiedä miten Fedorassa nämä on tapana tehdä.

Muistaakseni joskus oli puhetta, että suomi-malaga -tiedostot eivät ole
noarch-tavaraa. ts. joillain arkkitehtuureilla malaga-tiedostoissa oli jotain
eroja, joten on parempi asentaa ne eri hakemistoihin. Eipä tarvitse sitten
tehdä arkkitehtuuri-spesifisiä korjauksia..

> Näin Mandrivassa. Ei ole kovin montaa syytä enää käyttää ispelliä,
> varsinkaan yhtaikaa tmispellin kanssa.

Vois melkeen muuttaa suse- ja fedora -pakeketteihin myös noin, että joko tai.
pääsisi purkasta eroon..

> Toinen vaihtoehto olisi ollut käyttää alternatives-järjestelmää.

ainakin susessa sitten sen ispell:n pitää tukea
update-alternatives -järjestelmää..

> Tuossa openoffice.org-voikko.spec:ssä ei ole huolehdittu siitä, että
> %unopkg on olemassa vielä %preun -vaiheessa. Fedora käyttää eri
> rpm-softaa kuin Mandriva, mutta en tiedä, osaako se olla poistamatta
> openoffice.orgia ennen %preun -skriptin suorittamista.
>
> Voit kokeilla esim. poistamalla openoffice.orgin ja
> openoffice.org-voikon yhtaikaa ja katsoa mitä tapahtuu.

Olen aina kuvitellut, että rpm osaa kyllä katsoa, missä järjestyksessä paketit
poistetaan/asennetaan.. openoffice.org-voikko -paketissa on kuitenkin:
Requires: .. openoffice.org-core ..

> Onko Fedorassa OOo:n sijainti tyyliin /usr/lib/ooo-2.2/ ?
> Silloin sama ongelma tullee todennäköisesti myös OOo:ta päivitettäessä
> esim. versiosta 2.1 versioon 2.2; vanha OOo päivitetään uuteen ennen
> kuin %preun ehditään suorittaa, vaikka samalla päivitettäisiin myös
> OOo-voikko uuteen versioon.
>
> Jos näitä ongelmia ei Fedorassa ole, sitten asia on tietenkin OK.

hmh.. versio-päivitykset on tietyti vähän hankalia. opensuselle ei ainakaan
openoffice päivity distron paketeista uudemmaksi(vaan patchataan asennettua
versioa), joten kaikille, jotka käyttää virallisia paketteja ei pitäisi olla
ongelmaa.. _Uskon_, että fedorassa on samankaltainen politiikka päivitysten
suhteen(ei ole faktaa.. ei ole yhtään fedoraa omalla koneella. jos joku
tietää tarkemmin, niin olisi kyllä kiva tietää..).

Ongelmalle voisi silti keksiä jonkun pätevän ratkaisun.

esimerkkitilanne:
- koneessa on asennettuna openoffice-2.1 ja voikko
- openoffice päivittyy uudemmaksi, vaikka 2.2 ja hakemisto
vaihtuu /usr/lib/ooo-2.1 -> ooo-2.2

Lakkaako voikko toimimasta?

Mitä tapahtuu, jos hakemisto pysyy samana. esim. /usr/lib/ooo2 -> ooo2 ?

Voiko voikon poistaa uudemman openofficen unopkg:lla?

Tarvitseeko 2.1:n voikkoa ylipäätään poistaa unopkg:lla?

Korjaantuisiko tilanne, jos openoffice.org-voikko tarvitsisi jonkin tietyn
version openoffice.org-core -paketista(fedoralla)? Näin voikko joko
tarvitsisi poistaa päivityksen yhteydessä tai päivittää uudemmaksi(joka
tukisi uutta openofficea)..

> Mandrivan Voikkoon liittyvät specit löytyvät näistä URLeista:
> [...]

Pitää vilasta noita läpi jossain vaiheessa.

--
Sami Vento
email: sami.vento at opensuse.fi