[voikko] fedora 7

Anssi Hannula anssi at mandriva.org
Thu Jul 19 21:33:28 EEST 2007

Sami Vento wrote:

> Muistaakseni joskus oli puhetta, että suomi-malaga -tiedostot eivät ole
> noarch-tavaraa. ts. joillain arkkitehtuureilla malaga-tiedostoissa oli jotain
> eroja, joten on parempi asentaa ne eri hakemistoihin. Eipä tarvitse sitten
> tehdä arkkitehtuuri-spesifisiä korjauksia..

Tiedostot eroavat little-endian ja big-endian -arkkitehtuureilla. Kaikki
tietämäni biarch-arkkitehtuurit ovat saman-endianisia, esim. sekä x86_64
että x86 ovat little-endian -tyyppisiä.

[...]
> ainakin susessa sitten sen ispell:n pitää tukea
> update-alternatives -järjestelmää..

Niin, minä olisin tarvittaessa itse vaihtanut sen käyttämään
update-alternativesiä, kaipa se susessakin kysymällä onnistuu.

> Olen aina kuvitellut, että rpm osaa kyllä katsoa, missä järjestyksessä paketit
> poistetaan/asennetaan.. openoffice.org-voikko -paketissa on kuitenkin:
> Requires: .. openoffice.org-core ..

En ole varma, kuinka paljon susen rpm eroaa tässä suhteessa, mutta
Mandrivassa käytämme näitä tageja ilmaisemaan, että %pre, %preun, %post,
%postun skriptit tarvitsevat tietyn paketin, muuten paketit saatetaan
päivittää/poistaa eri järjestyksessä:
Requires(pre):
Requires(post):
Requires(preun):
Requires(postun):

Valitettavasti poistettaessa paketteja nuo preun ja postun -tagit
näyttävät jäävän harkitsematta, jonka vuoksi jouduin siirtymään
monimutkaisempaan järjestelmään triggereitä käyttäen.

> hmh.. versio-päivitykset on tietyti vähän hankalia. opensuselle ei ainakaan
> openoffice päivity distron paketeista uudemmaksi(vaan patchataan asennettua
> versioa), joten kaikille, jotka käyttää virallisia paketteja ei pitäisi olla
> ongelmaa.. _Uskon_, että fedorassa on samankaltainen politiikka päivitysten
> suhteen(ei ole faktaa.. ei ole yhtään fedoraa omalla koneella. jos joku
> tietää tarkemmin, niin olisi kyllä kiva tietää..).

Eikö ongelma kuitenkin tule vastaan esim. distron kehitysversiossa tai
distroa päivitettäessä uudempaan versioon?

> Ongelmalle voisi silti keksiä jonkun pätevän ratkaisun.
>
> esimerkkitilanne:
> - koneessa on asennettuna openoffice-2.1 ja voikko
> - openoffice päivittyy uudemmaksi, vaikka 2.2 ja hakemisto
> vaihtuu /usr/lib/ooo-2.1 -> ooo-2.2
>
> Lakkaako voikko toimimasta?

Lakkaa.

> Mitä tapahtuu, jos hakemisto pysyy samana. esim. /usr/lib/ooo2 -> ooo2 ?

Hankala sanoa, riippuu versionmuutoksesta. Periaatteessa voikko voi
pysyä toiminnassa, mutta kannattaisi kuitenkin kääntää se uudestaan.

> Voiko voikon poistaa uudemman openofficen unopkg:lla?

Vain jos kansio ei ole vaihtunut (/usr/lib/ooo-2.1 -> 2.2).

> Tarvitseeko 2.1:n voikkoa ylipäätään poistaa unopkg:lla?

Jos sitä ei poista, jää se tuonne /usr/lib/ooo-2.1 kansion alle myös
paketin poiston jälkeen.

> Korjaantuisiko tilanne, jos openoffice.org-voikko tarvitsisi jonkin tietyn
> version openoffice.org-core -paketista(fedoralla)? Näin voikko joko
> tarvitsisi poistaa päivityksen yhteydessä tai päivittää uudemmaksi(joka
> tukisi uutta openofficea)..

Tämä korjaa ongelman vain osittain. Kun openoffice.org päivitetään tai
poistetaan, on mahdollista että %preun suoritetaan liian myöhään, eli
openoffice.org on jo poistettu/päivitetty. Näin ainakin Debianissa ja
Mandrivassa.

--
Anssi Hannula