[voikko] fedora 7

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Fri Jul 20 10:26:30 EEST 2007

On Thursday 19 July 2007 21:33, Anssi Hannula wrote:

> En ole varma, kuinka paljon susen rpm eroaa tässä suhteessa, mutta
> Mandrivassa käytämme näitä tageja ilmaisemaan, että %pre, %preun, %post,
> %postun skriptit tarvitsevat tietyn paketin, muuten paketit saatetaan
> päivittää/poistaa eri järjestyksessä:
> Requires(pre):
> Requires(post):
> Requires(preun):
> Requires(postun):
>
> Valitettavasti poistettaessa paketteja nuo preun ja postun -tagit
> näyttävät jäävän harkitsematta, jonka vuoksi jouduin siirtymään
> monimutkaisempaan järjestelmään triggereitä käyttäen.

Tämä ongelma koskee luultavasti kaikkia jakeluita. Ensinnäkin laskennallisena
ongelmana tehtävä "etsi sellainen pakettien asennus/päivitys/poistojärjestys,
jossa riippuvuuksia ja konflikteja ei rikota (jos sellainen on olemassa)" on
NP-täydellinen. Toiseksi on varsin tavallista, että tällaista järjestystä ei
ole edes olemassa. Esimerkiksi kehäriippuvuuksia (paketti A vaatii paketin B
ja B vaatii A:n) aina silloin tällöin asennuslähteissä esiintyy. Tällaisessa
tilanteessa noita paketteja ei voi asentaa tai poistaa ilman, että operaation
aikana jompaa kumpaa riippuvuutta rikotaan. Sikspä apt ja vastaavat on mitä
ilmeisemmin ohjelmoitu pitämään riippuvuuksia asennusaikana enemmän tai
vähemmän ohjeellisina, kunhan operaation päätteeksi asennettujen pakettien
riippuvuudet täyttyvät.

> Vain jos kansio ei ole vaihtunut (/usr/lib/ooo-2.1 -> 2.2).

Eikä aina silloinkaan. http://bugs.debian.org/cgi-bin/bugreport.cgi?bug=396225
on bugiraportti openoffice.org-soikosta, jossa mitä ilmeisemmin
openoffice.org oli päivitetty, ja päivityksen mukana tapahtunut
stlport-päivitys johti siihen, että soikon poistaminen uudella unopkg:lla ei
enää onnistunut. Nyttemmin en ole tällaisiin ongelmiin unopkg:n kanssa
törmännyt, mutta en näe syytä miksi niitä ei edelleen voisi esiintyä.