[voikko] Partisiipit ja infinitiivit yhdyssanoissa

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Mon Jun 25 08:52:36 EEST 2007

Teemu Likonen kirjoitti:

> Viitaten ehdotukseeni trackerissa...
>
> https://sourceforge.net/tracker/?func=detail&atid=800960&aid=1722453&
>group_id=156731
>
> ...olen siis sillä kannalla, että muotoa (partitiivi|paikallissija) +
> (infinitiivi|partisiippi) olevia yhdyssanoja ei kannata hyväksyä
> automaattisesti. Oikolukua voidaan parantaa, kun sanastoon lisätään
> vain vakiintuneet em. muotoa olevat käsitteet, joilla on sanaliittoon
> nähden poikkeava merkitys,
> esimerkiksi "työssäoppiminen", "pesunkestävä" ja "ylitsevuotava".

Osittain uuden postituslistan testauksena ilmoitan, että olen taas
maisemissa ja jatkan voikkoilua lisäämällä näitä aiemmin puheena
olleita yhdysinfinitiivejä ja -partisiippeja sanastoon. Osa tällaisista
yhdyssanoista selviää vasta sitten, kun niiden automaattinen tunnistus
on poistettu: Wikipedian sanastoa lukiessa voi vielä löytyä joitakin
tarpeellisia yhdysinfinitiivejä tai -partisiippeja. Vääriäkin siellä
varmasti on, esimerkiksi hyvin tavalliset "*olemassaoleva"
ja "*lukuunottamatta".

Ajattelin sen jälkeen poistaa Joukahaisesta
oikolukusanastosta "minunlainen, sinunlainen" ym. sanat ja siirtää
niiden taivutusmuodot erikseen Suomi-malagaan. Tämä siksi, että
sijapäätteen jälkeen hyväksytään automaattisesti myös kaikkien
persoonien omistusliitteet, ja näissä sanoissa vain refleksiivinen,
samaan persoonaan viittaava omistusliite on järkevä,
esimerkiksi "minunlaiseni" mutta ei "minunlaisesi".