[voikko] Adjektiivin genetiivi + substantiivi

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Tue Apr 22 22:49:33 EEST 2008

On Tuesday 22 April 2008, Teemu Likonen wrote:
> Kuinka
> kannattaisi ratkaista "vammaistenhuolto", joka näyttää kadonneen
> jäljettömiin? Paljon yleisempiä ovat vammais-alkuiset sanat, mutta myös
> "vammaisten-" on täysin järkevä ja produktiivinen yhdysosa.

Lisäsin sanastoon substantiivin "vammainen", tämä toivottavasti ratkaisee
asian ja taitaa olla loogisestikin oikea ratkaisu. Adjektiivi "vammainen"
johdetaan edelleen sanasta "vamma" kuten ennenkin (siis lippua "inen-johdin
aina sallittu" ei pidä ottaa pois).

Sukija-versiosta tämä substantiivi-vammainen varmaankin pitää jättää pois. En
kuitenkaan tehnyt tätä itse, kun en ole asiasta aivan varma.