[voikko] Malaga-patch: linkitys libmalagaa vasten

Ville-Pekka Vainio vpivaini at cs.helsinki.fi
Wed Feb 20 01:15:58 EET 2008

Kun paketoin lokakuussa Malagaa Fedoraan, review'ssä tuli esille, että
Malaga-binäärejä (malsym, malmake jne.) ei linkitetä libmalagaa vasten, vaan
jokaiseen binääriin linkitetään mukaan kaikki sen tarvitsemat
objektitiedostot. Malaga kuitenkin hyväksyttiin silloin Fedoraan mukaan
sellaisenaan, tosin sillä huomautuksella, että asia olisi hyvä korjata
joskus.

Olen tehnyt Malagan Makefile.in-tiedostoon patchin, joka linkittää binäärit
libmalagaa vasten.  Laitan patchin liitteenä ettei se rikkoontuisi.
Varsinaisten oleellisten muutosten lisäksi olen poistanut noita @-merkkejä,
jotta käännöksen jälkeen näkee, mitä on tehty.

Libmalagan käyttäminen säästää tilaa siten, että malaga-rpm, joka sisältää nuo
binäärit ja man-tiedostot, mutta ei libmalagaa eikä README-tiedostoja, on
noin 85 kB pienempi. Tässä kannattaa muistaa, että rpm-tiedosto on
käytännössä gzipattu cpio-paketti.

Binääreistä mallex taitaa olla isokokoisin ja siinä koko pienenee asennettuna
289 kB:stä 97 kB:hen.

Olen testannut patchia vain sen verran, että suomi-malaga "kääntyy" myös
patchin kanssa käännetyllä malmakella. Jos patchissa on jotain parannettavaa,
niin otan mielelläni vastaan palautetta, tarkoituksenani olisi laittaa tuo
patch Rawhideen siten, että se ehtii Fedora 9:ään.

--
Ville-Pekka Vainio