[voikko] IRCin käyttö postituslistojen rinnalla

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Sat Jan 26 11:34:02 EET 2008

Harri Pitkänen kirjoitti:

> Siksipä haluaisinkin kuulla muiden kokemuksia tai mielipiteitä siitä,
> kannattaisiko meidän ottaa postituslistan rinnalle käyttöön
> irc-kanava

IRC on minulle hyvin tuttu, vaikka ihan viime aikoina en sitä ole paljon
käyttänyt. Periaatteessa se on mainio työkalu pienten asioiden
selvittämiseen. Pidempiä pohdintoja ja näkemysten perusteluja ei oikein
jaksa irkkiin kirjoitella. Minun osallistuminen Voikon kehitykseen on
valitettavasti sen verran katkonaista, että minulle sähköposti on
oikeastaan ainoa järkevä tapa kommunikoida.

> Mutta kenties on Voikosta
> kiinnostuneita henkilöitä, joille postituslistat tuntuvat liian
> vierailta käytettäväksi, tai asia on niin pieni ettei siihen halua
> kokonaista sähköpostiviestiä tuhlata.

Tästä ole ihan samaa mieltä. Uskon, että ainakin joillakin oikoluvun
käyttäjillä on mielessä ollut kysymyksiä, ehdotuksia tai ongelmia,
joihin jokin IRC-kanava olisi ollut mukava kommunikointiväline.
Postituslistoille liittymiseen on ehkä suurempi kynnys, varsinkin jos
mielessä on vain ihan yksittäinen kysymys tai asia. Suomalaisille
käyttäjille IRCnet lienee kaikkein tutuin verkko.