[voikko] IRCin käyttö postituslistojen rinnalla

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Sat Jan 26 20:36:58 EET 2008

On Saturday 26 January 2008, Teemu Likonen wrote:

> IRC on minulle hyvin tuttu, vaikka ihan viime aikoina en sitä ole paljon
> käyttänyt. Periaatteessa se on mainio työkalu pienten asioiden
> selvittämiseen. Pidempiä pohdintoja ja näkemysten perusteluja ei oikein
> jaksa irkkiin kirjoitella. Minun osallistuminen Voikon kehitykseen on
> valitettavasti sen verran katkonaista, että minulle sähköposti on
> oikeastaan ainoa järkevä tapa kommunikoida.

Minullakin voi kevään aikana tulla jonkinmoisia pidempiä Voikko-taukoja, joten
kaikki oleelliset asiat (julkaisuaikataulut, yhdyssanasäännöt yms.) pitää
ehdottomasti joka tapauksessa käsitellä postituslistan kautta.

> Tästä ole ihan samaa mieltä. Uskon, että ainakin joillakin oikoluvun
> käyttäjillä on mielessä ollut kysymyksiä, ehdotuksia tai ongelmia,
> joihin jokin IRC-kanava olisi ollut mukava kommunikointiväline.
> Postituslistoille liittymiseen on ehkä suurempi kynnys, varsinkin jos
> mielessä on vain ihan yksittäinen kysymys tai asia. Suomalaisille
> käyttäjille IRCnet lienee kaikkein tutuin verkko.

Niin, jos joku haluaa kysyä, miksi jotain sanaa ei hyväksytä, jokin
virheellinen sana hyväksytään tai muuta vastaavaa, niin kysymys luultavasti
jää esittämättä, jos ainoa vaihtoehto on liittyä postituslistalle ja lähettää
se tätä kautta noin 20 ihmisen luettavaksi. Ja sitten voi olla niitäkin,
jotka eivät vain halua kirjoituksiaan julkisesti arkistoiduksi.

Selvittelin tätä asiaa nyt hieman lisää. Irkkiä huonosti tuntevana en ollut
ollenkaan tajunnut, että pysyvän IRC-kanavan ylläpitäminen taitaa olla
melkoisen vaativaa hommaa, ja voi viedä aikaakin jos siihen ei ole rutiinia.
Tähän en ollut ihan varautunut... Eli jos tältä listalta löytyy joku, jota
kiinnostaa IRC-kanavan perustaminen ja ylläpitäminen, niin "ulkoistaisin"
tämän tehtävän oikein mielelläni.

Toinen vaihtoehto olisi sopia jokin olemassa oleva kanava (#lokalisointi tms.)
Voikko-keskustelun paikaksi. Mutta tässä ratkaisussa olisi se huono puoli,
että en oikeastaan haluaisi etsiä Voikko-kysymyksiä muun asiaan
liittymättömän jutustelun joukosta, enkä toisaalta häiritä muita tällä
keskustelulla.

Mutta muitakin vaihtoehtoja on. Palvelin, jolla postituslistamme sijaitsee, on
jo pitkään pyörittänyt myös Jabber-palvelinta. Siihen on varsin helppo lisätä
pysyvä keskusteluryhmä, jonka ylläpidon pitäisi käytännössä olla varsin
vaivatonta. Ryhmän toiminta ei esimerkiksi kaadu siihen, että operaattori tai
kaikki muut keskustelijat poistuisivat paikalta, eikä sitä ole mahdollista
kaapata. Loin Voikolle nyt alustavasti sellaisen. Ryhmän Jabber-osoite on
helppo muistaa, koska se on täsmälleen sama kuin tällä postituslistalla:
voikko at lists.puimula.org.

Kaikki Voikosta kiinnostuneet ovat tervetulleita tuohon keskusteluryhmään. Se
on täysin avoin ryhmä, eli sinne pitäisi ainakin teoriassa päästä minkä
tahansa XMPP-federaatiossa mukana olevan pikaviestipalvelun ja -ohjelmiston
avulla. Yritän nyt itse olla siellä ainakin aluksi mahdollisimman usein
paikalla. Edelleen IRC-kanava voisi olla käyttäjäystävällisempi niille, jotka
irkkiä muutenkin säännöllisesti käyttävät, eli ei tarvitsisi asentaa uusia
ohjelmia tai muuta vastaavaa. Voimme semmoiseen siirtyä, jos operaattori
löydetään. Sekä Jabber- että IRC-ryhmiä varten on olemassa valmiita
www-liittymiä, ja tämmöisen voi toki myös tuohon palvelimelle laittaa jos
halutaan mahdollistaa selainpohjainen keskustelu. Tämä saattaisi olla
satunnaisille ja ohjelmistojen asentelua karttaville käyttäjille kaikkein
helpoin ratkaisu.