[voikko] IRCin käyttö postituslistojen rinnalla

Ville-Pekka Vainio vpivaini at cs.helsinki.fi
Sat Jan 26 20:53:32 EET 2008

Harri Pitkänen kirjoitti:
> Selvittelin tätä asiaa nyt hieman lisää. Irkkiä huonosti tuntevana en ollut
> ollenkaan tajunnut, että pysyvän IRC-kanavan ylläpitäminen taitaa olla
> melkoisen vaativaa hommaa, ja voi viedä aikaakin jos siihen ei ole
> rutiinia. Tähän en ollut ihan varautunut... Eli jos tältä listalta löytyy
> joku, jota kiinnostaa IRC-kanavan perustaminen ja ylläpitäminen, niin
> "ulkoistaisin" tämän tehtävän oikein mielelläni.

Oikeassa olet. Tähän yksi vaihtoehto olisi käyttää Freenode-verkkoa, jota
useimmat avoimen lähdekoodin projektit muutenkin käyttävät. Freenodessa
periaatteessa oletuksena kenelläkään kanavalaisella ei ole oppeja, mutta
kanavan ylläpitäjiksi asetetut henkilöt voivat pyytää opit väliaikaisesti
palvelimelta, jos niitä tarvitaan. Silloin (ainakin jos/kun on oletettavaa
ettei kanavalla olisi muutenkaan kovin paljoa väkeä) ei tarvitsisi miettiä
mitä tehdään, jos opit katoavat kokonaan, kuten Ircnetissä saattaa helposti
pienillä kanavilla käydä.

Minä olen silloin tällöin noita paketointiasioita miettiessäni kaivannut
IRC-kanavaa, jossa voisi kysellä jotain pikkujuttuja. Toisaalta sekin on
hyvä, että kun olen nyt kysellyt noita asioita listalla, niin vastaukset on
jääneet arkistoon, jossa niistä voi olla myöhemmin jollekin muulle hyötyä.
Mutta jos kanava perustetaan, niin kyllä minä voin siellä idlata ;)

--
Ville-Pekka Vainio