[voikko] Tavutusbugi: show'k-aan, show'tk-aan

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Fri Mar 7 15:41:31 EET 2008

Harri Pitkänen kirjoitti:

> Ehdotan, että revisioiden 2041 - 2043 muutokset peruutetaan,

Käyhän se. Minulla oli mielessä kirjata ylös riittävästi testitapauksia
hyvän tavutuksen aikaansaamiseksi, joten jätän nuo kuitenkin tiedostoon
muistiin kommenttimerkin (#) kanssa.

> Onko tässä peräti kyse useammasta kuin yhdestä erillisestä bugista?

En osaa ajatella noin teknisesti. :)

Näyttäisi siltä, että heittomerkin kohdalta ei kannata tavuttaa edes
asetuksen no_ugly_hyphenation=0 kanssa, koska siinä ei aina ole
tavuraja. Voisi ajatella, että sanassa "show'issa" on heittomerkin
kohdalla tavuraja mutta sanassa "nougat'issa" ei ole (-aa-vartalosta
tulee -ai-monikkovartalo). Tämän ehdotuksen mukaan
tavutuskohta "vaa-an" poistuisi, mutta en pitäisi sitä suurena
tappiona. Tuosta kohdasta ei saisi sanaa katkaista eri riveille
muutenkaan, ja muunlaista tavutusta tarvitaan harvoin.

Epäohjelmoijan järjelläni ajateltuna voisi heittomerkin jälkeisen osan
tavuttaa sääntöpohjaisesti, mutta asetuksen no_ugly_hyphenation=1
kanssa ei kuitenkaan ensimmäisen kirjaimen jälkeen - oli se mikä
tahansa.