[voikko] Tavutusbugi: show'k-aan, show'tk-aan

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Fri Mar 7 18:55:18 EET 2008

(Tuntuu viestien kulussa olevan taas viivettä, sain tämän vasta nyt kun olin
jo ehtinyt tehdä muutokset.)

On Friday 07 March 2008, Teemu Likonen wrote:

> Käyhän se. Minulla oli mielessä kirjata ylös riittävästi testitapauksia
> hyvän tavutuksen aikaansaamiseksi, joten jätän nuo kuitenkin tiedostoon
> muistiin kommenttimerkin (#) kanssa.

Ehdin poistaa nuokin. Mutta oikeastaan nuo korjaamattomat testitapaukset
saisikin laittaa bugiraportteihin, koska kehittäjätestitiedostoista niitä ei
enää pidemmän ajan jälkeen muista etsiä, tai sitten ei enää muista, mistä
bugista niissä on kyse.

> Näyttäisi siltä, että heittomerkin kohdalta ei kannata tavuttaa edes
> asetuksen no_ugly_hyphenation=0 kanssa, koska siinä ei aina ole
> tavuraja. Voisi ajatella, että sanassa "show'issa" on heittomerkin
> kohdalla tavuraja mutta sanassa "nougat'issa" ei ole (-aa-vartalosta
> tulee -ai-monikkovartalo). Tämän ehdotuksen mukaan
> tavutuskohta "vaa-an" poistuisi, mutta en pitäisi sitä suurena
> tappiona. Tuosta kohdasta ei saisi sanaa katkaista eri riveille
> muutenkaan, ja muunlaista tavutusta tarvitaan harvoin.

Ehkäpä näin. Toisaalta tavutusta käyttävä sovellus voi itsekin ratkaista asian
tällä tavoin, vaikka libvoikko ehdottaisi tavutusta heittomerkin kohdalta.
Näinhän openoffice.org-voikkokin tällä hetkellä toimii. Eli en taida muuttaa
nykyistä toimintaa, vaan jätämme tämän bugiksi joka ehkä voidaan korjata, jos
onnistumme kehittämään jonkin teknisen ratkaisun tavurajan tunnistamiseksi
heittomerkin kohdalta.

> Epäohjelmoijan järjelläni ajateltuna voisi heittomerkin jälkeisen osan
> tavuttaa sääntöpohjaisesti, mutta asetuksen no_ugly_hyphenation=1
> kanssa ei kuitenkaan ensimmäisen kirjaimen jälkeen - oli se mikä
> tahansa.

Jotenkin näin se nyt lopulta taisi mennäkin, vaikka libvoikossa tuo algoritmi
on ilmaistu paljon monimutkaisemmalla tavalla.