[voikko] VOIKKO_DEBUG=yes ja voikkotest

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Wed May 28 22:03:19 EEST 2008

On Wednesday 28 May 2008, Teemu Likonen wrote:
> Harri näköjään muutti tapaa, jolla Suomi-Malaga käännetään
> debuggausasetuksilla. voikkotest-skriptin kanssa asetus ei enää mene
> päälle. Sopiiko, että tehdään skriptiin liitteenä oleva muutos vai onko
> tähän jokin muu keino kenties tulossa?

Enpäs tullut tuota ajatelleeksi, itse kun käytän voikkotestiä aina
oletusasetuksilla. Voisi ehkä olla parempi, että make-komennon parametrit
annettaisiin tiedoston voikko_dev_prefs.py kautta. Tästä olisi sekin etu,
että voikkotestiä voisi sen jälkeen käyttää myös erikoissanastojen laadun
tarkkailuun. Toteutin nyt tuollaisen muutoksen SVN:ään. Eli lisäämällä rivi
  voikkotest_build_options='VOIKKO_DEBUG=yes'
omaan voikko_dev_prefs.py-tiedostoon pitäisi päästä samaan lopputulokseen.

Sellainen lisävaroitus vielä, että erityisesti tämänpäiväisen muutoksen
jälkeen debug-versio ja tavallinen versio SMV:stä eivät tarkalleen ottaen
välttämättä hyväksy samoja syötemerkkijonoja. Tämä johtuu siitä, että
debug-versiossa allomorfitietueisiin liitettävät lisätiedot estävät joidenkin
sellaisten tietueiden yhdistämisen, jotka tuotantoversiossa voidaan
optimointisyystä yhdistää. Tällöin debug-versio voi joillekin sanoille
tuottaa ylimääräisiä analyysejä, ja nämä puolestaan voivat ääritapauksissa
aktivoida sen turvamekanismin, jolla rajataan pois liian kompleksiset
analyysit. En usko, että tätä juurikaan käytännössä tapahtuu, mutta teoriassa
ainakin se on mahdollista. Se on jossain määrin ollut mahdollista
aikaisemmankin debug-version kanssa, koska pelkästään sanan perusmuodon
lisääminen tietueeseen voi aiheuttaa saman ongelman.

Tämänpäiväisten muutosten jälkeen debug-versiossa on mukana myös tieto siitä,
mistä Joukahaisen sanatietueesta analysoitu sana on peräisin. Tämä voi
nopeuttaa joidenkin hankalimpien tapausten setvimistä, mutta www-liittymään
liitettynä se mahdollistaa tiettyjä hauskoja ja hyödyllisiä juttuja, joita
olen tässä harkinnut webvoikkoon lisääväni.