[voikko] Mac OS X – tilannetiedotus

Lauri Nurmi lanurmi at iki.fi
Sat Jan 17 00:59:10 EET 2009

Projektini universaalin VoikkoSpellService-binäärin tuottamiseksi on
edennyt lähtötilanteesta sen verran, että olen saanut tehtyä skriptin,
joka 10.4/PPC-alustalla kääntää libvoikon ja sen tarvitsemat
riippuvuudet universaaleiksi binääreiksi.

Valitettavasti 10.5/Intel-alustalla kääntäminen epäonnistuu
linkitysvirheen takia jo libiconvin kohdalla; tätä en ole vielä ehtinyt
tutkia tarkemmin.

Itse asiassa koko libiconv olisi riippuvuutena nähdäkseni tarpeeton, jos
gettextin saisi käännettyä järjestelmän iconv-kirjastoa vasten. Ongelma
on periaatteessa yksinkertainen – autoconf-systeemin tuottamat
käännösskriptit ja Makefile haluavat linkittää iconvin antamalla
absoluuttisen polun /usr/lib/libiconv.dylib, kun toimiva tapa kaiketi
olisi -liconv. Vaikea osuus on se, miten tämän saisi vaihdettua.
(Monenlaisia tapoja on yritetty tuloksetta.)

Malagan endianness-riippuvaisuuteen skriptini ei tarjoa ratkaisua tätä
nykyä. Olen tutkinut Malagan lähdekoodia, ja endianness-riippumattomien
datatiedostojen tuottaminen ja lukeminen saattaisi olla mahdollista
suhteellisen pienillä muutoksilla. Jos Malagan korjaaminen ei
kohtuullisella vaivalla onnistu, lienee mahdollista tuottaa kahdet eri
datatiedostot Intelillä käännettäessä (koska PPC-binäärejä voi ajaa
emuloituina).

Skriptini on nähtävissä osoitteessa
<http://www.nbl.fi/~nbl3392/voikko/>. Skripti olettaa tarvittavien
kirjastojen olevan valmiiksi purettuina siinä hakemistossa, missä
skripti ajetaan.