[voikko] Mac OS X – tilannetiedotus

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Sat Jan 17 11:35:45 EET 2009

On Saturday 17 January 2009, Lauri Nurmi wrote:
> Itse asiassa koko libiconv olisi riippuvuutena nähdäkseni tarpeeton, jos
> gettextin saisi käännettyä järjestelmän iconv-kirjastoa vasten. Ongelma
> on periaatteessa yksinkertainen – autoconf-systeemin tuottamat
> käännösskriptit ja Makefile haluavat linkittää iconvin antamalla
> absoluuttisen polun /usr/lib/libiconv.dylib, kun toimiva tapa kaiketi
> olisi -liconv. Vaikea osuus on se, miten tämän saisi vaihdettua.
> (Monenlaisia tapoja on yritetty tuloksetta.)

Olisikohan myös gettextistä mahdollista päästä eroon? Oikeasti sitä ei käytetä
mihinkään, vaan se tulee ainoastaan glibin riippuvuutena. Proxy-libintl voi
auttaa tässä:
http://ftp.acc.umu.se/pub/gnome/binaries/win32/dependencies/proxy-libintl-20080805.zip
(ks. myös http://www.gtk.org/download-windows.html)

> Malagan endianness-riippuvaisuuteen skriptini ei tarjoa ratkaisua tätä
> nykyä. Olen tutkinut Malagan lähdekoodia, ja endianness-riippumattomien
> datatiedostojen tuottaminen ja lukeminen saattaisi olla mahdollista
> suhteellisen pienillä muutoksilla.

Olisi kyllä hieno juttu, jos tuon saisi toimimaan (eikä suorituskyky kärsisi
siitä kohtuuttoman paljon).

> Skriptini on nähtävissä osoitteessa
> <http://www.nbl.fi/~nbl3392/voikko/>. Skripti olettaa tarvittavien
> kirjastojen olevan valmiiksi purettuina siinä hakemistossa, missä
> skripti ajetaan.

Näyttää jo lupaavalta. Kiitos paljon tästä työstä!